2022.11.04. 07:00
Tüke Busz: sok a panasz, változhat ismét a menetrend
Szeptemberben vezette be a baloldali önkormányzat az új, úgynevezett megerősített nyári menetrendet a pécsi közösségi közlekedésben, amivel kapcsolatban több panaszt is kaptunk olvasóinktól. A Tüke Busz Zrt. vezérigazgatója, Bánkuti István szerint panaszok mindig is voltak, és lesznek is.
Fotó: Laufer László
Néhány napja számoltunk be arról, hogy a pécsiek különböző fórumokon tiltakoznak, fejezik ki negatív véleményüket a Tüke Busz Zrt. szolgáltatásával kapcsolatban: van, aki káromkodva a menetrendet jelző táblára firkált rá, más a közösségi fórumokban jelezte, hogy akár a Városháza előtt tüntetni is hajlandó lenne. Összességében a járatkimaradásokkal, a bizonytalan menetrenddel kapcsolatosak a felháborodott vélemények. Volt, aki még azt is felvetette, hogy már az is megoldás lenne, ha kevesebb járat lenne, mert akkor legalább azoknak a menetidejét tartani tudnák.
Bánkuti István, a cég vezérigazgatója lapunk megkeresésére úgy reagált, hogy a hétvégi temetői járatok nem maradtak ki, jól sikerült a nagyobb forgalmat is lebonyolítani. Hozzátette: mindig is lesznek panaszok, és voltak is, ezt el kell fogadni, ha tömegközlekedésről van szó, de igyekeznek a realitáshoz közelíteni a menetrendet.
Felülvizsgálják a héten a menetrendet
– Az első két hónap tapasztalatai alapján, ahogy ezt már mondtuk, felülvizsgáljuk a menetrendet – emelte ki a vezérigazgató. – A jövő szerdai kommunális bizottság elé kerülhet az az előterjesztés, ami alapján egy kisebb átalakítást hajthatunk végre. Lehet benne olyan is, hogy bizonyos járat majd kevesebbet megy, vagy ideiglenesen a délutáni járatot megszüntetjük. Ilyen lehet a 44-es vonala, ahol magam is azt tapasztaltam, hogy az átlagos utaslétszám 2,5 fő, de itt azt is szeretnénk, hogyha jövő tavasszal sikerül minibuszt vennünk, akkor azt használnánk ezen a viszonylaton.
Egyszerre többen is betegek lehetnek
A menetrend átalakításáról szóló részletes előterjesztés a hét végére készülhet el döntően a Biokom Nkft. szakembereinek közreműködésével – derült ki Bánkuti szavaiból, aki szerint minimálisan kevesebbet mennének a buszaik – a napi 1956 helyett 1900 járatot indítanának egy munkanapon –, de a cél az, hogy ne legyen járatkimaradás. Jelenleg 248 sofőr járja a pécsi utakat, de egy-egy őszi reggelen 5-6-an is jelzik, hogy betegség miatt nem tudnak munkába menni, ilyenkor a pótlásuk megoldása rendkívül nehéz.
Még mindig kevés a sofőr bérek miatt
Arra is kitért, hogy hiába igyekeztek sofőrt találni, nem tudnak versenyezni a fővárosi bérekkel.
– Ha nincs elegendő sofőrünk, akkor nem tudunk, mit tenni. Budapesten 430 ezer forint a nettó bér, de sokan külföldre mentek dolgozni, vagy szállítmányozási cégeknél vannak, a fiataloknak nem vonzó ez a pálya. Országos probléma, hogy nincsenek buszvezetők – mondta. A vezérigazgató szerint könnyebbséget jelentene számukra az új munkatársak felvételében, hogyha jövőre a B kategóriás jogosítvány megszerzése után a C kategóriát átugorva lehetne D-s jogosítványt szerezni. Másrészt szerinte a gazdasági recessziónak is lehet olyan következménye, hogy a teherfuvarozó vállalatok forgalmának csökkenésével többen is személyszállításban keresnek majd munkát.
A vezérigazgató szerint egyébként azt is tervbe vették, hogy sávosan emelnének bért úgy, hogy vonzóbbá tegyék a fiatalabb sofőrök számára is a munkahelyet.