2022.09.15. 15:00
Elsősorban időseket céloznak meg a kéretlen küldeményekkel
Kéretlen csomagokkal próbálják átverni az időseket – panaszolta több olvasónk is az utóbbi időszakban. – Olyan küldeményt, amit nem rendeltünk meg, ne vegyünk át! – figyelmeztet a fogyasztóvédelmi hatóság.
Fotó: Imre György
Egyre gyakoribbak az olyan esetek, amikor meg nem rendelt csomagot hoz a postás vagy a futárszolgálat, esetleg váratlan küldeményt találunk a postaládánkban – mutatják a Baranya Megyei Kormányhivatal fogyasztóvédelmi szakembereinek tapasztalatai.
– Számos esetben ezek valóban kéretlen levelek, és a termék megküldéséhez a fogyasztó adatait – nem feltétlenül legális úton – különböző adatbázisokból szerzik meg a feladók. Azonban olyan is előfordult már, hogy a vizsgálat során utóbb kiderült, a fogyasztó ugyan nem emlékezett rá, de egy korábbi termékértékesítő telefonbeszélgetés alkalmával valóban igennel válaszolt a megrendelésre való felhívásra – emelte ki a Baranya Megyei Kormányhivatal fogyasztóvédelmi hatósága.
Hozzátették: volt példa arra is, hogy a fogyasztó az ingyenes terméket valóban megrendelte, de az „apró betűs” részt nem olvasta el, és csak abban írták le, hogy a jövőben folyamatosan küldeni fognak különböző termékeket – amelyekért természetesen már fizetni kell –, egészen addig, amíg a megrendelő ezeket le nem mondja. Ez is mutatja, milyen fontos, hogy minden ajánlatot alaposan olvassunk át, mert itt is igaz a mondás, miszerint az ördög a részletekben rejlik.
A kéretlen küldeményekkel trükköző cégek módszereinek tárháza szerteágazó, ezért továbbra is óvatosságra int a hatóság. Főszabály, hogy olyan küldeményt, amelyet nem rendeltünk meg, ne vegyünk át! Ha a postaládába dobják be a kéretlen csomagot, vagy a termék átadásakor az átvevőtől nem kértek aláírást, a legjobb, ha semmit nem teszünk. Mivel a terméket nem kértük, visszaküldési vagy visszajelzési kötelezettségünk sincs a feladó felé. Ellenszolgáltatás az ilyen csomagért – mivel nem jött létre semmilyen szerződés – a címzettől nem követelhető. Ha a cég nem tudja bizonyítani, hogy valaki a csomagot megrendelte, átvette, úgy behajtásra sincs lehetősége.
Ha viszont átvettük a csomagot és átvételi elismervényt is aláírtunk, akkor ezzel a szerződés létrejött, még akkor is, ha korábban nem küldtünk megrendelést. Ezekben az esetekben fontos a kísérő dokumentáció alapos átolvasása.
Előfordulhat például, hogy az első csomag még ingyenes volt, azonban az átvételi elismervénnyel azt is aláírta a címzett, hogy további csomagokat rendel meg, amelyekért már fizetni kell. Ilyenkor 14 napon belül, indoklás nélkül elállhatunk a szerződéstől, de ezt írásban kell jelezni az eladónak. Fontos azonban tudni, hogy bizonyos termékek esetében – például étrend-kiegészítők, kozmetikumok –, azok felbontása vagy a védőfólia eltávolítása után már nem illet meg bennünket a 14 napos elállási jog.
Vitás esetekben van hová fordulni
Ha békés úton nem sikerül rendezni a vállalkozással a helyzetet, és az írásban jelzett elállási szándék, lemondás ellenére továbbra is küldenek számunkra csomagot, illetve fizetési felszólítást, akkor – ha magyarországi székhellyel rendelkezik a cég – segítséget kérhetünk a fogyasztó lakhelye szerint illetékes békéltető testülettől is. Ha a csomagküldő az Európai Unió valamely tagállamában, az Egyesült Királyságban, Izlandon vagy Norvégiában rendelkezik székhellyel, akkor az Igazságügyi Minisztérium Európai Fogyasztói Központjához vagy az ún. online vitarendezési kapcsolattartó ponthoz fordulhatunk. A hatóság által végzett vizsgálatok azonban sajnos azt mutatják, hogy ezek a cégek nem túl együttműködőek, számos esetben nem elérhetőek vagy nem is léteznek, ami a közvetítői eljárás eredményességét is veszélyezteti.