2022.08.31. 07:31
Gyorssegéllyel orvosolják a közlekedési vállalat bajait
Gyorssegéllyel igyekeznek orvosolni a pécsi tömegközlekedési vállalat bajait azért, hogy az iskolakezdésre legalább biztosítani tudják a szolgáltatást. Szeptembertől nem lesz őszi, csak megerősített nyári menetrend. Ilyen lépésre eddig nem volt példa a koronavírus-járvány időszakától eltekintve.
Fotó: Löffler Péter
Aki busszal közlekedett a baranyai megyeszékhelyen, az utóbbi időszakban szinte már megszokhatta, hogy a megállókban kifüggesztett menetrend szinte már csak inkább tájékoztató jellegű, hiszen a járatkimaradások megsokszorozódása miatt nem egyszer panaszkodtak lapunk olvasói is arra, hogy elkéstek a munkahelyükről, bizonytalanná váltak az indulási és az érkezési idők is.
A problémák egy részét elismerték ugyan, bár annak mértékét nyilván kisebbnek látják a Tüke Busz Zrt.-nél. Az önkormányzat illetékes bizottságai a finanszírozási gondok kapcsán nyáron már arról tárgyaltak, hogy a cégnek idén 1,95 milliárd forint támogatást irányoztak elő és a társaság két legnagyobb kiadása a gázolaj- és a munkabérköltség.
Az üzemanyag ára emelkedett, míg a bérköltségek a munkaerőhiány okozta túlórák miatt a második félévben fognak emelkedni, ráadásul még egy béremelést is beígértek a sofőröknek.
A cég helyzetére jellemző, hogy például csak júniusban gázolajra 176 millió forintot fizettek ki, havonta bérekre 200 milliót áldoznak, de még a szükséges kiadásokra 40–50 millió megy el, miközben ezzel szemben havonta nagyjából nettó 220 millió forintos bevételük van.
A baloldali önkormányzat ezért augusztusban bejelentette, hogy ugyan a bérletek árát – legalábbis egyelőre – nem, de a jegyárakat megemelik ősztől, valamint a koronavírus-járvány időszakán kívüli helyzethez képest rendkívüli lépésként „megerősített nyári menetrenddel” vágnak neki az iskolakezdésnek. Mindezek mellett a cégnek csak szeptemberre 250 milliós gyorssegélyt adott az önkormányzat a nyári bizottsági üléseken, amiken ellenben a Tüke Busz részéről elhangzott, hogy valójában ez az áremelés nem jelentős.
Barkóczi Csaba, a költségvetési bizottság fideszes tagja szerint már tavaly óta hangoztatták Csizmadia Péter frakcióvezetővel, hogy komoly problémák vannak a vállalatnál, egyben felhívta a figyelmet arra, hogy más módon is lehetne spórolni, például az igazgatósági tagokon, a duplájára emelt vezérigazgatói béren.
A nemzeti oldal szerint még a baloldali önkormányzati tanácsadók, biztosok és tanácsnokok juttatásain, a holdudvaron is lehetne pénzt megtakarítani.
A Tüke Busz egyébként a honlapján hétfőn tette közzé a csütörtöktől érvényes menetrendet, ami kapcsán azt írták, hogy a nyári menetrendhez viszonyítva – állítólag – „119 többletjárat indul a csúcsforgalmi időszakban”.
Ez például a forgalmas 2-es járat esetében azt jelenti lényegében, hogy munkanapokon 7 és 8 óra között, valamint 12 és 13 óra között a nyári menetrendhez képest Uránvárosból három helyett négy busz indul, valamint Mecsekszabolcsból pedig 7 és 8 óra között, valamint 17 és 18 óra között lesz egy-egy járattal több busz, cserébe délben eggyel kevesebb.
Meglátásunk szerint a szintén zsúfolt 3-as vonalat érintő kertvárosi viszonylatokban annyi lényegi változás lesz a 3-as, a 103-as és a 3 E jelű buszok tekintetében munkanapokon, hogy reggel fél nyolc körül még egy 3 E-s járat is indul.
Megnéztük még a szintén kertvárosi 8-as járat esetében is a különbséget a nyári és a szeptembertől várható menetrend között, de nem tapasztaltunk változást, jó hír viszont a kertvárosiaknak, hogy lesz négy 109 E járat, amik nem közlekedtek nyáron.