2021.07.05. 14:00
Értékes leleteket találtak az M6-os épülő szakaszán
Jó ütemben halad az M6-os autópálya Bóly és Ivándárda közötti, tehát a horvát határig tartó szakaszának kivitelezése. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közölte, a régészeti lelőhelyek négyötödét már feltárták. A föld egy Kr. e. 5. évezredre tehető, hármas körárokkal védett, erődített települést is rejtett, de ezenkívül is számos értékes lelet került elő. A sztráda ezen részén 2024 elején indulhat meg a forgalom – írja a Pécsi Újság.hu.
20200402 Székesfehérvár Az Alsóváros közelében épülő Déli összekötő út építését megelőző kötelező régészeti ásatásokat végzik régészek A képen: Belegrai Tamás régész vezeti a terület feltárását Fotó: Nagy Norbert NN Fejér Megyei Hírlap
Fotó: Nagy Norbert
Mint arról korábban több alkalommal is beszámoltunk, pár éven belül megszűnik az M6-os zsákjellege, hamarosan ugyanis az autópálya elér a horvát határig, ezzel pedig újabb folyosó nyílik a déli régiók felé.
Megkeresésünkre az ITM azt írta, „a gazdaság újraindítását is szolgáló cél a ma még csak főúton elérhető megyei jogú városok bekötése a gyorsforgalmi hálózatba, az autópályák, autóutak országhatárokig tartó szakaszainak kiépítése”. Hozzátették: a kormány tavaly decemberben döntött négy újabb közútfejlesztés támogatásáról 430 milliárd forint összértékben. A projektek közé tartozik az M6-os autópálya befejezése is.
A munkaterület átadása februárban megtörtént Bóly és Ivándárda között, a régészek végzik a feladataikat. Jó ütemben haladnak, a lelőhelyek négyötödét már feltárták.
A föld alól nem akármilyen értékek bukkantak elő. A szakemberek találtak egy Kr. e. 5. évezredre tehető, hármas körárokkal védett, erődített települést is. A régészek késő neolitikus, bronz- és késő vaskori, római kori, Árpád-kori, illetve késő középkori településekhez köthető épületekre, külső kemencék maradványaira, kutakra, gabona- és hulladéktároló vermekre is bukkantak.
A minisztérium arról adott tájékoztatást, hogy a feltárással nem érintett munkaterületeken megkezdődött a többi közt a töltésépítés, valamint készülnek az egyes műtárgyak próbacölöpjei. Az M6-M60-as csomóponttól az országhatárig futó szakasz kétszer két sávos lesz fizikai elválasztással. Az autópálya három külön szintű csomóponttal, Nagynyárádnál egy pihenőhellyel, illetve két híddal épül meg. A horvátok a tervek szerint 2023-ig építik meg a sztrádát Eszék és a határ között.
A beruházás a mohácsi csata ötszázadik évfordulójára meghirdetett Mohács 500 elnevezésű program része. A projekt teljes költsége csaknem 89 milliárd forint, a kivitelezéssel kapcsolatos közbeszerzésen a Strabag és a Duna Aszfalt konzorciuma nyert. Várhatóan a nyáron befejeződnek a régészeti munkák, a szakasz forgalomba helyezése 2024 elején várható. Az ITM-nél hangsúlyozták, 2025-re minden megyei jogú város és tizenegy határállomás elérhető lesz gyorsforgalmi úton.