2021.03.22. 20:00
Képzett kutyák a diákok mellett az Éltes Mátyás Intézményében
– Masni, Masni! – kiáltja egy kislány, aki az iskola kapuján beérve már szalad is a zsemleszínű kutyához. A kívülállónak furcsa lehet, hogy egy általános iskolába a pedagógusok a kedvenceiket is magukkal viszik, az Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai és Módszertani Intézmény diákjai és az ott dolgozók számára azonban ez egyáltalán nem meglepő. A feladatra kiképzett állatok fontos szerepet töltenek be a speciális nevelést-oktatást igénylő gyerekek fejlesztésében.
Fotó: W.K.
Szamba, Szotyi, Csipke, Marci, Moha, Blanka és Masni – összesen hét kutya segít az Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai és Módszertani Intézmény (EGYMI) diákjainak oktatásában, fejlesztésében. Az állatok kiválasztásánál az agressziómentesség alapvető szempont, iskolai „munkájukat” évekig tartó kiképzés előzi meg, amelyet gazdáikkal, a tanárokkal együtt végeznek – avat be a részletekbe Pabstné Adorján Zsuzsanna, az intézmény állatasszisztált terápiás foglalkozásokat vezető egyik gyógypedagógusa. Mindezt annak érdekében, hogy a speciális nevelési igényű gyerekek tanulását hatékonyabban tudják segíteni. Az állat jelenléte ugyanis motivációt jelent a diákok számára, és ezáltal sokkal jobban hasznosul a tananyag is.
A speciálisan képzett kutyák többek között a közlekedési szabályok megismerésében és elsajátításában segítik a tanulókat – a megyében szinte egyedülállóan alkalmazott módszerrel kapcsolatos tapasztalatai az iskolának annyira kedvezőek, hogy az Erasmus+ pályázat keretein belül azokat külföldi intézményekkel is megosztotta, amelyek aztán a gyakorlatot a saját képzési programjaikba is átültethetik.
– A gyerekek biztonságára és védelmére hangsúlyt helyező, határon túli speciális iskolák részvételével jelenleg is zajló „Légy biztonságban” projekt célja például az, hogy olyan módszereket osszunk meg egymással, amelyek a gyerekeket a biztonságos közlekedésre és a biztonságos internethasználatra tanítják meg. Hiszen a gyermek kiszolgáltatott abban a világban, melynek rendszerét és szabályait nem ismeri. A sérült gyerekre, aki nehezebben érti meg az őt körülvevő világ jelzéseit, ez még fokozottabban igaz – emelte ki a szakember.
Együttműködik tanár, diák és kutya
A projekt keretében Románia, Szlovákia, Szlovénia szintén speciális nevelési igényű gyerekekkel foglalkozó iskoláival vette fel a pécsi intézmény a kapcsolatot. Az „Éltes” állatasszisztált terápiás foglalkozások és tanórák keretében mutatta be azokat a módszereket, amelyekkel a közlekedésbiztonságot igyekeznek tanulóiknál erősíteni: a kutyák aktívan részt vesznek a játékos feladatokban, amelyek során a diákok megismerkednek a közúti táblák jelentésével, a járművek fajtáival, a különleges járművek jelzéseivel, hívószámával, az azokon dolgozó emberek munkájával. Megtanulják a helyes közlekedési morált és azokat a szabályokat, melyeket következetesen be kell tartaniuk az önálló életvitel során. A projektben fontos szerepet kap az informatikai eszközök, a közösségi oldalak helyes használatának megismerése, hogy a gyerekek ne váljanak internetes csalók áldozataivá.
- Az EGYMI másik, jelenleg is futó Erasmus+ projektje az óvodásoknak szól – tette hozzá Pabstné Adorján Zsuzsanna. A román, portugál és török óvodák közreműködésével 2019-ben elindult pályázat célja az elsődleges szocializációk megerősítése az óvodában. A négy intézmény ennek a fő irányvonalnak a mentén dolgozta ki „jógyakorlatát”, melyet szakmai út keretében osztanak majd meg egymással. Az „Éltes” állatasszisztált foglalkozásokat mutat be a „self managment” jegyében. A foglalkozások középpontjában a kommunikáció fejlesztése mint az önérvényesítés legfontosabb kritériuma áll.
Szakmai megújulást is céloz a program
Az Erasmus+ program a köznevelés területén mobilitási és partnerségi projektek keretében segíti az intézményekben dolgozók szakmai megújulását.
A mobilitási pályázatok az egyéni kurzusok elvégzését és a csoportos szakmai intézménylátogatásokat foglalják magukba – fő cél a megszerzett tudás saját intézményen belüli hasznosítása. Pécsi pedagógusok ennek keretében végeztek külföldi országokban olyan egyéni kurzusokat, melyeket szakmai munkájuk során hasznosítani tudnak.
A partnerségi pályázatokban – mint amilyen a közlekedésbiztonsággal és internethasználattal, valamint az elsődleges szocializációk megerősítésével kapcsolatos program – az intézmények nemzetközi együttműködésén van a hangsúly, a közös szakmai látogatások is ennek a projektmunkának vannak alárendelve.