2019.08.21. 10:30
Vashegyi György vezényelte a határon túli magyar zenészeket
Különleges hangverseny volt pénteken a bazilikában az OrgonaPont sorozatban. A Határon Túli Magyar Zenészek Szimfonikus Zenekarát és a Purcell Kórust Vashegyi György, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke vezényelte, vele beszélgettünk a koncertről és pécsi kötődéseiről.
– Hogy kezdődött Péccsel a zenei kapcsolata?
– Pécs csodálatos város, mindig élmény itt fellépni, de egyszerűen idelátogatni is. Legalább 25 éve vannak itt koncertjeim, talán 1992 lehetett az első alkalom, amikor vizsgázós karmesterképzős hallgatóként vezényelhettem a helyi szimfonikus zenekart. Szkladányi Péter igazgatóval közeli barátság is kialakult közöttünk, körülbelül 10 évig rendszeresen dolgozhattam az együttessel, néha franciaországi turnékon is.
– Most ugyan a bazilikában volt a hangverseny, de mi a véleménye a Kodály Központról a régi zene játékát illetően?
– A Kodály Központban a Filharmónia meghívására 2011 óta rendszeresen vezénylem saját együtteseimet, a Purcell Kórust és Orfeo Zenekart, ami óriási öröm. Pécs „megérdemelte” ezt a fantasztikus, Magyarországon csak a Zeneakadémiához és MüPa-hoz fogható koncerttermet. Szeptember 21-én egyébként egy rendkívüli francia barokk operaprodukciót is hozunk ide, Boismortier Les Voyages de l’Amour (Ámor utazásai) című operája 1736 óta az egész világon első alkalommal itt hangzik el, koncertszerű előadásban, melyből lemezfelvételt is készítünk. Mindezt a Versailles-i Barokk Zenei Központtal együttműködésben, világhírű nemzetközi szólistagárda előadásában.
– Ezúttal a Határon Túli Magyar Zenészek Szimfonikus Zenekarával lépett fel a kórusa. Mit kell tudni erről a zenekarról?
– Közel tíz éve törekszem arra, hogy évről évre, alkalmi zenekarba szervezve Budapestre hívhassunk kiváló, a Trianon által elcsatolt nemzetrészeken élő hivatásos magyar muzsikusokat, s velük koncerteket adhassunk. 2017-ben sikerült ezt először megvalósítani, s akkor is felléptünk a pécsi székesegyházban. Most pedig Pécsett volt az „idei” zenekar első koncertje, majd Szegeden és Kolozsvárott is megszólaltatjuk Mendelssohn: Paulus című oratóriumát.
– Igaz, hogy a híres zeneszerzőnek az átkeresztelkedéssel kapcsolatos személyes indíttatása alapján készült az oratórium?
– A Paulus Mendelssohn egyik fő műve és valóban, nem lehet nem személyes élményt sejteni a zsidónak született, lutheránusnak átkeresztelt, keresztény hitét nagyon mélyen megélő fiatal zseni Mendelssohn, és Saulus-Paulus, Pál apostol „párhuzamos” történetében. A 19. század rajongott ezért az oratóriumért, a 20–21. században kissé háttérbe szorult a szintén zseniális, későbbi Éliás mögött. Bízunk benne, hogy ez a három koncert újabb híveket szerez ennek a csodálatos remekműnek!
– Az MMA elnöke, kórust és zenekart is vezet. Mi tudja ennyi feladatból kikapcsolni?
– Szerencsés ember vagyok csodálatos családdal, a munkám pedig egybeesik a hobbimmal. Mindezeken túl nagyon érdekel a történelem és a nyelvek, szívesen kirándulok szárazon és vízen egyaránt, valamint újra felfedeztem gyerekkori szenvedélyemet, a horgászást.
Harminc régi zenei lemeze jelent meg
Vashegyi György 1970-ben született Budapesten. A Piarista Gimnáziumban érettségizett, a Zeneakadémián 1993-ban szerzett karmesteri diplomát. 1990-ben megalapította a Purcell Kórust, 1991-ben az Orfeo Zenekart. Nevéhez számos újkori világpremier és magyarországi bemutató fűződik: együttesei élén eddig közel 30 lemezfelvételt készített, köztük hat francia barokk hangfelvételt a Versailles-i Barokk Zenei Központtal. 1992 óta a Zeneakadémia tanára, egyetemi docens. 2008–ban Liszt-díjban részesült. 2013 óta tagja, 2017 októbere óta elnöke a Magyar Művészeti Akadémiának. Feleségével, Katalinnal három fiút nevelnek, Bálintot, Gergelyt és Barnabást.