2018.09.04. 20:00
Megérett a változásra?
A hivatalos rendelkezéseknek megfelelő, de az autósok véleménye szerint túl hosszú ideig tart zárva a vasúti átkelő sorompója a Megyeri útnál, jelentősen akadályozva ezzel a közúti forgalmat. Olvasóink jelzései alapján körbejártuk a témát.
Fotó: Löffler P.
A Megyeri úti vasúti átkelő remek rövidítési lehetőségként kínálkozik, ha valaki nem szeretne araszolni a Tüzér utcai felüljárón, de – nomen est omen – a Verseny utcán is gyorsabban lehet haladni, mint a Mártírok útján. Csak ki kell fogni, hogy álljon a sorompó. Mert ha leeresztik, akár 10-15 percre is bent ragadhat az ember. És mivel a három pécsi átkelőhely közül ez a vasúti közlekedés szempontjából a legfrekventáltabb, gyakran előfordul. Óránként többször is.
Rákérdeztünk az okokra a MÁV illetékeseinél, akik elmondták, hogy a Pécs állomásról induló vonatok esetében az indulási idő előtt körülbelül két perccel korábban kell lezárni az útátjárót. A biztosítóberendezés a vonat indulása után, az állomás biztonságos elhagyását követően engedi felnyitni a sorompót, miközben a szerelvény maximum 40 km/h-s sebességgel halad. Ez további 2-3 percet jelent.
Visszafelé, a Pécs állomásra érkező vonatok esetében a bejárati jelzőhöz való érkezése előtt nagyjából 4 perccel kell korábban lezárni az útátjárót. Azért ilyen sokkal, hogy a vonat sebességét ne kelljen indokolatlanul csökkenteni, esetleg a vonatot a jelzőlámpánál feltartóztatni. A biztosítóberendezés a vonatnak a vasúti átjárón történő ún. „behaladását” követően engedi felnyitni a teljes sorompót.
A vonat sebessége ebben az esetben is maximum 40 km/h lehet. Ez további egy percet jelent.
A vonatforgalom sűrűsége miatt – például egymást követő, vagy érkező vonat után azonnal induló szerelvény esetében – előfordulhat az átjáró 10 percet meghaladó zárva tartása is. Naponta akár több esetben. És akkor még nem említettük a tolatásokat, melyek alkalmával ugyan nem szabad túllépni a maximálisan előírt 10 percet, de az is idő, amíg a szervényeket kihúzzák, és átállítják a szükséges vágányra. Azért erre, mert az állomás fekvése, vágánykiosztása miatt nem lehet a Pécs-Külváros felőli oldalon elvégezni.
A felmerült kérdés kapcsán arra is kíváncsiak voltunk, hogy lehet-e számítani a közeljövőben bármiféle változtatásra, racionalizálásra. Azt a választ kaptuk, hogy „a tolatási mozgások párhuzamosítása a vágányok felújításától függ; erre a közeljövőben kerülhet sor. Ezzel csökkenhet a sorompó zárva tartásának gyakorisága, illetve tolatási mozgások esetében egy-két perccel rövidülhet a zárva tartási idő”. Ami pedig a 76 éves állomási biztosítóberendezést illeti, „a teljes sorompó fénysorompóvá alakítása sem eredményezne csökkenést a zárva tartási időknél, ezért felújítása, átépítése nem várható”.
Naponta több mint három órán át tart zárva a sorompó
Ha csakis a Szentlőrinc felől érkező, menetrendszerű járatokat vesszük figyelembe, nem beleszámítva a – nem elhanyagolható mennyiségű – tolatásokat és tehervonatokat, reggel nyolc és este nyolc óra között 20-20 szerelvény fut ki a pécsi állomásra, illetve érkezik be oda egy átlagos munkanapon. Ez minden esetben nagyjából öt perces várakozást jelent az autósoknak (a kimenők esetén 3+2-es, a bejövők esetén 4+1-es bontásban). Azaz összesen legalább 3 óra 20 percig blokkolva van az átjáró a lehetséges tizenkettőből. A mért időintervallum több, mint negyedében. És akkor még nem vettük figyelembe, amikor szerelvényeket mozgatnak át egyik vágányról a másikra, vagy amikor a teherszállítmányok haladnak át, valamint, hogy – ahogy az autósok – a vonatok is sűrűbben járnak a reggeli, valamint a délutáni csúcsforgalom környékén. Ezért is érezhetik túl gyakorinak és hosszan tartónak a közlekedők a Megyeri úti vasúti átjáró lezárását.