2018.01.15. 20:00
Nem egyformán sózzák a megye útjait, csúszkálnak az autók
Egy veszélyes útszakaszra hívták fel lapunk figyelmét olvasóink Kozármisleny határában. Mint mondták, a fagyos hajnalokon már több autós is az árokban kötött ki az Újpetre felé vezető úton.
Többször is fagyos reggelekre és csúszós utakra ébredtünk a karácsony előtti időszakban, amelyet az árokba vagy a szántóföldre kicsúszott autók is jeleztek. Olvasóink észrevételei alapján az okozhatta a problémát, hogy míg az autópálya keleti kijárójánál lévő 578-as úton felsózták az aszfaltot, addig a kozármislenyi elágazótól Újpetre felé vezető részen már nem történt hasonló védekezés. Gyakorlatilag a sónedves szakaszt egyik pillanatról a másikra a lefagyott pára váltotta. A hétvégén újra fagyhat!
Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs vezetője elmondta, a téli időszakban az országos, mintegy 32 ezer kilométeres közúthálózathoz tartozó szakaszokat két védekezési módba sorolják, a forgalmasabb, magasabb rendű szakaszok őrjáratos, míg az alacsonyabb forgalmú mellékutak nagyobb része úgynevezett rajonos kategóriába tartozik. Előbbi esetében az Országos Közutak Kezelési Szabályzatának előírásai szerint gyakrabban végeznek síkosságmentesítést és hóeltakarítást. Ahogy minden évben, úgy a 2017-18-as téli időszakban is a téli munkákat ütemezetten látják el, minden gépnek megvan a pontos beosztása, amelyen az előírások szerinti munkákat látják el.
– A megyei közúthálózatból 525 kilométer az őrjáratos, és 1050 kilométer tartozik a rajonos besorolásba. Az 578-as számú Pécs-Kozármisleny másodrendű főút teljes hosszában őrjáratos, míg az 5711-es jelű Pécs-Úpetre-Siklós összekötő mellékút rajonos kategóriába tartozik. Az őrjáratos rendszerben kezelt utakat folyamatosan ellenőrizzük, a védekezés az út teljes hosszán és szélességében történik a síkosságtól függően. A rajonos rendszerben kezelt utakat az útellenőrökön kívül az időszakonként kivezényelt elhárító gépkocsik ellenőrzik, a síkosság elleni védekezés pedig az út veszélyes részeire terjed ki – hangsúlyozta Pécsi Norbert Sándor.
Még nem is volt tél, de fogy már a só
A mintegy 1600 kilométeres megyei közúthálózaton összesen 145 dolgozóval látja el a közútkezelő a téli feladatokat, 0-24 órás ügyeleti szolgálat mellett. Az idei téli szezon kezdete óta – 2017. november 10-e – összesen 1338,5 tonna sót használt fel a Közút az általuk kezelt megyei közúthálózat síkosság-mentesítési munkálataira.
A megye domborzati viszonyai miatt több veszélyes útszakaszt tartanak nyilván, a Mecsek átkelési szakaszaival az élen. Hólánc kötelező használatát az időjárási- és útviszonyoktól függően, több helyen is életbe léptethetik. Az egyik legismertebb, a 6-os főúton a Mecseknádasd előtti benzinkút és Pécsvárad közötti szakasz, hasonlóan ítélik meg a szakemberek a Bár üdülőtelep és Bátaszék között kanyargó utat, illetve az Árpádtető és Mánfa közötti szakaszt. Gödre és Szentbalázs között szintén szükség lehet a hóláncra, csakúgy, mint Boldogasszonyfa és Simonfa között. Az útviszonyokról a 72/819-351-es és a 72/819-352-es telefonszámokon lehet érdeklődni.
Illusztráció: Shutterstock