2018.01.14. 15:30
A művésznő modell a képein, míg az űrutazó a negatív hős
Meztelen nők és férfiak mindennapi jelenetekben, arrébb űrhajós figyeli a mindinkább elfajuló, értékét vesztő világ stációit. Röviden így lehetne összefoglalni Mátis Rita és Kis Endre csütörtökön nyíló tárlatát a Zsolnay Negyed m21 nagygalériájában, ahol a két pécsi kötődésű művész hetven meghökkentő, olykor megbotránkoztató és döntően erotikus töltetű festménye sorakozik a falakon.
– Miért dolgozik meztelen alakokkal? – kérdezem Mátis Ritát.
– Az ezredforduló után egy flamand festő A termékenység allegóriája című festményét írtam át a saját értelmezésem szerint, akkori páromat és magamat is belefestve a kompozícióba. A későbbiekben aztán rendszeresen felfrissítettem neves műveket és egyre gyakrabban szerepeltem az ilyen képeken, az élethelyzetemet tükrözve, a magam történetét is belefoglalva.
– Hogy jött a meztelenség?
– Mindig érdekelt az emberi test, mely ott található a művészettörténet legszebb alkotásain és rengeteg dolgot igen kifejezően lehet elmesélni a segítségével.
– Abban mi a szándék, hogy egy arcra kivetít életmozzanatokat? – faggatom Kis Endrét.
– Portrékat készítek már évek óta, és ez arról szól, hogy a portréfestészet határait feszegetem különböző elemek ütköztetésével.
– Hogy kerül ide az űrruha meg az űrhajós?
– Mostanában sokat merítek bibliai történetekből, de kortárs üzenettel felruházva, az emberi fejlettséget jelezve, a civilizáció negatív hatásait kiemelve.
– Hol láthatják a baranyaiak hétről hétre a munkáikat?
– Van egy köztéri szobrom Kertvárosban, a Csontváry utcában, melyet két társammal alkottam Szélkerék elnevezéssel. Emellett az egész világon magángyűjtőknél találhatók korábbi munkáim – mondja Kis Endre. – A szombathelyi képtárban látható egy Vénusz-szobrom és sok van itthon magángyűjteményben – tudjuk meg Mátis Ritától.
– Az érzékelhető felosztása a tárlat címe. Miért is?
– Politikát és esztétikát elemez könyvében egy mai francia filozófus, Jacques Ranciére ezzel a címmel, a képek pedig politikáról és esztétikáról szólnak – kapom a közös választ.
– Meg lehet ma a festményekből élni?
– Ritka kiváltság ez, nagyon keveseknek adatik meg – fogalmaznak kollektíven.
– Egyre több ugyanis az amatőr alkotó, akik sokkal inkább kiszolgálják a közönséget, mint a tanult képzőművészek. Nem véletlenül így egyre fontosabb szerepe van a megélhetésben az ösztöndíjaknak, az oktatási lehetőségeknek.
– Van egy festőművésznek hobbija, szabadideje?
– Egybe nyílik a lakásom a műtermemmel, így bármikor papírra vethetem a gondolataimat, szóval 24 órában vagyok képzőművész – így Mátis Rita. – Erdélyi kis faluban élek, kertészkedem, kecskéket tartok, három gyermekünkkel járjuk a környéket, szóval olykor kilépek a művészi komfortzónámból – összegez kis Endre.
Pécs, Patakfalva
Mátis Rita 1967-ben született Pécsett. A pécsi Művészeti Szakközépiskolában érettségizett, a PTE Művészeti Karán végzett, DLA diplomát is szerzett. A Kaposvári egyetemen tanít 12 éve. Párja dr. Bebesi György történész.
Kis Endre 1980-ban született Szabadkán. Ott végezte az építészeti szakközépiskolát és Pécsett a Művészeti Karon diplomázott 2006-ban. Az erdélyi Patakfalván él családjával. Felesége, Molnár Anna spanyol-angol szakos tanár, most a Marosvásárhelyi Egyetemre jár. Három gyerekük van, Katalin 10, Márton 8 éves, Éva pedig négyhónapos.