2024.07.04. 07:00
KRESZ-oktatás és jogosítvány lehet a válasz az elektromos rollerek kihívásaira?
Visszatérő ötlet olvasóink részéről, miszerint a KRESZ alapjainak oktatása az iskolákban is meg kellene, hogy jelenjen. Egyik apropóját e felvetésnek az elektromos rollerek növekvő száma jelenti, illetve egyre több veszélyes helyzetről adtak hírt olvasóink ezzel kapcsolatban. A rollerek és az iskolai KRESZ-oktatás kapcsán megkerestük Harkai Zoltánt, a pécsi Kék T autósiskola vezetőjét.
Fotó: Havran Zoltán
Harkai Zoltán összegezte véleményét az elektromos rollerek szabályozását illetően, illetve az iskolai KRESZ oktatás témájára is reflektált. Megkérdeztük, szükséges lenne-e meglátása alapján az e-rollerek használatának valamiféle jogosítványhoz, tanfolyam elvégzéséhez kötése.
– Az elektromobilitás örvendetes térnyerésével, korábban nem tapasztalt problémák is felszínre törtek. Ezek egy része a józan ész, a felelős használat keretein belül, külön regulák nélkül is megoldható. A problémák másik része azonban szabályozás után kiállt, hiszen az elektromos motorok folyamatosan jelenlévő nagy nyomatéka, korábban ismeretlen gyorsító képességet kölcsönöz a járműveknek. A gyártók ráadásul folyamatosan nagyobb teljesítményű termékekkel jelentkeznek – vázolta fel a helyzetet Harkai Zoltán.
– Nincs ez másképp az elektromos rollerek piacán sem. Ma már kapható olyan elektromos roller, amely akár képes a 100 kilométeres sebesség elérésére is! A gyorsulása pedig jobb mint egy átlagos, belsőégésű motorral hajtott személygépkocsié. Úgy gondolom, nem lehet kérdés, hogy a technika ilyen szintű fejlődését a jogalkotásnak is követnie kell. Véleményem szerint, senki sem tarthatja üdvözlendőnek, hogy akár még általános iskolás korú, vagy annál alig idősebb fiatalok, talán a legalapvetőbb KRESZ ismeretek nélkül, 70 kilométeres tempóval surranjanak, a Nagy Lajos király útján a 30-40-es tempóval haladó zsúfolt járműforgalomban
– hangsúlyozta az autósiskola vezető.
– Jól mutatja a helyzetet, hogy az általam elért rendőrségi statisztika szerint ez év január 1-jétől április 30-ig, 117 baleset résztvevője volt e-roller. Ebből 97 esetben, azaz 83 százalékban a roller vezetője okozta a balesetet. Szükség van tehát a teljesítmény kategóriákba sorolására, a hozzájuk rendelt vezetői végzettség (amelyekhez kell) meghatározására – szögezte le.
![CM20240327_Keve program_Csapókerti iskola_HAON (19)](https://cdn.bama.hu/2024/07/BUarNPA8PAcmc22D3XpMvjlNZQo3j1r-JmqG5ejal4A/fit/1200/800/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50Lzg4MmM4OTU1YmEwMTQxYjJhZDllZjhlZTBiYmJhNzQ0.jpg)
Az iskolai KRESZ-oktatás segíthetné eligazodni a fiatalokat az utakon
Harkai Zoltán arról is megfogalmazta álláspontját, mit gondol az iskolai KRESZ-oktatás kötelezővé tételének ötletéről.
– Magam támogatnám, ha már általános iskolában bekerülne a tantervbe a közlekedési ismeretek tantárgy. Természetesen a korcsoportnak megfelelő, alapvető ismeretek elsajátításának szintjén, ami segítené a gyerekeket eligazodni a hétköznapokban és megalapozná a későbbi komolyabb, már vizsga köteles KRESZ-tudást. Tudom persze, hogy gyerekeink már így is túl vannak terhelve. Ám lehet, megérne egy polémiát, hogy mielőtt szertári távcsöveiket a hold irányába fordítanák, nézzenek ki az iskola ablakán, hogy zajlik az élet az utakon – fogalmazott Harkai Zoltán.