2023.12.20. 09:00
Nem működött a reggeli órákban a pécsudvardi vasúti átjáró fényjelzése
Illusztráció
Fotó: Peter Gudella
Olvasónk jelezte hírportálunknak, hogy december 19-én reggel, 7 óra 5 perc körül nem működött a pécsudvardi vasúti átjárónál a fényjelzés, a lámpák sötétek voltak, az autóval arra közlekedők pedig tanácstalanul haladtak át, hiszen a közelben kanyarodik a vasúti pálya, és ezért beláthatatlan. Az arra közlekedők szerint ez már nem az első eset.
Az esettel kapcsolatban megkerestük a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságát, akik az alábbi választ adták:
December 19-én, kedden a reggeli órákban Pécsen, a Pápai úti AS58-as jelű sorompó a közút felé sötét jelzést mutatott (zavar állapotban volt). A Pélmonostorról Pécsre tartó személyvonat (8117) ún. hívójelzéssel közlekedett a sorompónál, ami azt jelenti, hogy a legjobb látási viszonyok mellett is maximum 15 km/h-ás sebességgel haladhatott, annak érdekében, hogy bármilyen jelentkező akadály előtt biztonságosan meg tudjon állni, így mérsékelve a vasúti átjáróban egy esetleges baleset bekövetkezésének lehetőségét.
A biztosítóberendezési szakembereink a diszpécseri szolgálat értesítését követően a helyszínen úgynevezett zavaroldás műveletet hajtottak végre, amely a sorompóberendezést ismét megfelelően működőképessé tette. Áramköri vagy egyéb meghibásodásra utaló jelet nem találtak. A berendezés azóta is üzemszerűen működik.
A sorompóberendezés működését, meghibásodását, üzemzavarát jelzik a berendezések, a mozdonyvezetőket is értesítik az üzemzavarokról, rendellenességekről. A vonatokkal az átjárót ilyenkor a biztonság érdekében csak lassan, max. 15 km/h-ás sebességgel közelítik meg. Biztonsági okokból a biztosítóberendezési áramkör kialakítása olyan, hogy meghibásodás vagy forgalmi ok esetén ún. üzemzavar állapotba kerül 6-10 perc után. Ez azt jelenti, hogy a közút felé akkortól nincs fényjelzés (a fényjelző készülék sötét), – ahol van – a csukott állapotból a csapórúd is lassan (kb. 90 másodperc alatt) felnyílik, hogy a KRESZ betartása mellett a csapórudak kikerülése (szlalomozás) nélkül át lehessen haladni az átjárón akkor is, ha pl. a fénysorompó meghibásodott, és ne okozzon tartós fennakadást a keresztező úton.
A szabályok betartásával ilyen helyzetekben nem alakulhat ki balesetveszély.
Vonatkozó KRESZ:
· A közúti közlekedés szabályai szerint a vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. Az átjáró megközelítésekor, illetve az áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek. A fénysorompó a vasúti jármű közeledését és áthaladását két egymás mellett levő, felváltva villogó piros fénnyel jelzi, egyébként a készülék villogó fehér fényt ad. A vasúti átjárón való áthaladásnál a KRESZ szabályai mindenkor érvényesek. Ha a fénysorompó jelzők sötétek, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a sorompóberendezés nem működik, és a vonatkozó KRESZ előírások szerint kell eljárni: a sötét fénysorompójelző a közúton közlekedőket fokozott figyelemre készteti, a KRESZ szerint ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére.
· A KRESZ előírja, hogy az útátjárón nem szabad áthaladni, ha a - egyedül vagy félsorompóval együtt alkalmazott - fénysorompó villogó piros fényjelzést ad, ha a fél-, illetőleg a teljes sorompó rúdja mozgásban vagy lezárt állapotban van, illetve ha a teljes sorompót kiegészítő berendezés hang- vagy fényjelzést ad.
· A berendezések üzemzavarát jelzi, ha a fénysorompón sem a piros, sem a fehér fény nem világít, ha a félsorompó rúdja nyitott vagy félig nyitott állapotban van és a fénysorompón sem a piros, sem a fehér fény nem világít, illetve ha a sorompórudak eltérő állásban vagy félig nyitott helyzetben vannak.
· Csak akkor lehet elindulni a síneken keresztül, ha sorompó esetén a karok már teljesen felnyíltak és fehéren villog a lámpa.
· A gépjárművezetőknek minden esetben meg kell győződniük arról, hogy nem tart vasúti jármű a sorompó felé, illetve biztosított a folyamatos áthaladás. Az átjáró előtt meg kell állni, ha bármely irányból vasúti jármű közeledik. Tilos az előzés a vasúti átjáróknál és közvetlenül előttük.
· Azt fontos tudni, hogy a folyamatosan villogó fehér fény elsősorban azt jelzi, hogy a fénysorompó működik, nem azt, hogy ilyenkor semmi esetre sem jöhet vonat. A fénysorompó formája egyezik az elsőbbséget szabályozó jelzőtábla csúcsán álló háromszög alakjával, ezzel is felhívva a figyelmet arra, hogy a közúton közlekedőnek elsőbbséget kell biztosítania a vonatok számára.