Online bevásárlókocsi

2020.07.16. 20:00

Hódítanak a netes üzletek: már a vírus előtt is sokan online vásároltak

A magyarok már a járvány előtt is rendszeresen használták az internetet különböző ügyeik intézésére, derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) piackutatásából. Bevásárlásra, bankolásra bizonyára a baranyaiak többsége is használta már a netet.

Tóth Viktória

A heti vásárlást intézve gyakran órákat töltünk a boltokban. Mire minden szükséges élelmiszert megtalálunk a bevásárlóközpontban, s kivárjuk a sort a kasszánál egy kis túlzással elmegy a fél délután. Ezt elkerülendő, ma már egyre többen választják az online vásárlást.

A pécsi Molnár Eszter háromgyermekes édesanya, mint mondta, gyakran vásárol online, többnyire élelmiszereket.

– Az egyik, Pécsen is több üzlettel rendelkező bevásárlóközpontból szoktam rendelni.

A férjem általában napi 10-12 órát dolgozik, én pedig itthon vagyok a kicsikkel. Nem várom el tőle, hogy a hosszú munkanap után még órákat töltsön a boltban. Sokkal praktikusabb megrendelni a szükséges élelmiszereket, és így a párom is több időt tud itthon, velünk lenni – fogalmazott a hölgy.

A járványidőszakban a baranyai hivatalok legtöbbje is ideiglenesen bezárt, sokan választották ezért az internetes ügyfélszolgálatokat. Az NMHH legutóbbi felmérése még 2019 novembere és decembere között készült, de az adatok szerint az átállás a digitális ügyintézésre az emberek nagy részét nem érte felkészületlenül. A tavalyi év végén ugyanis már több mint 6,5 millióan interneteztek Magyarországon legalább heti rendszerességgel, és közülük szinte mindenki – 93 százalékuk – valamennyire járatos volt már a mindennapi ügyeinek internetes megoldásában.

A felmérés négy területet vizsgált a 16 év feletti magyar lakosság körében: a vásárlást és annak kiegészítő tevékenységeit, a bankolást, a hivatalos ügyek intézését és a fizetést. Ezek közül a legelterjedtebb a vásárlás és a hozzá kapcsolódó tevékenységek voltak. A vizsgált időszakban online bankolt az internetezők 60 százaléka, 52 százalékuk ügyintézett, 53 százalékuk pedig a neten keresztül fizetett valamiért. Ebből is látszik, hogy a netes fizetési alkalmazásokban bíznak a felhasználók, a vásárlók meg merik adni a bankkártyájuk adatait.

A diplomások többször használják

Érdekesség, hogy a kutatás során a férfi és a nő válaszadók között semmilyen különbség nem adódott, így az interneten nem igaz az a vélekedés, hogy a nők többet vásárolnak, mint a férfiak.

Az online vásárlás kapcsán a legerősebb összefüggést az internetezők iskolázottsága adta. Eszerint a vásárlók közül a diplomások 89 százaléka online is fizetett a megrendelt áruért vagy szolgáltatásért, míg a legfeljebb 8 osztályt végzetteknek csak a fele. Hivatalos ügyet a diplomások 71 százaléka intézett, míg a legalacsonyabb végzettségűeknek csak negyede. Internetes bankolást a diplomások 80 százaléka végzett, a szakmunkások között azonban már csak 47, míg az ennél alacsonyabb végzettségűek esetében 30 százalékuk.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!