2020.01.22. 19:30
Békíteni próbálja a feleket a testület
Újjáalakult a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Baranya Megyei Békéltető Testület ez év januárjában.
A békéltető testületekhez fordulhatnak a vevők, ha a kereskedővel, szolgáltatóval a vitát nem tudják egymás között feloldani. A fogyasztóvédelmi hatóság ugyanis az egyéni ügyekben nem járhat el.
A vállalkozás köteles a békéltető testület ülésén a személyes megjelenést biztosítani olyan képviselője révén, aki jogosult az egyezség megkötésére. A jogszabály fogyasztóvédelmi bírság kiszabását írja elő azon esetekre, amikor a vállalkozás az együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget.
A békéltető testületek eljárnak azokban az ügyekben, ha a fogyasztó és vállalkozás között az adásvételi vagy szolgáltatási szerződéssel kapcsolatos vitás ügy van, illetve a termék minőségével, biztonságával, termékfelelősségi szabályok alkalmazásával, a szolgáltatás minőségével kapcsolatos vita alakul ki.
A testület alapvető célja és feladata, hogy megkísérelje az egyezség létrehozását a fogyasztó és a vállalkozás, szolgáltató között. Az eljárás a fogyasztó által írásban benyújtott kérelem alapján indul. A panasz orvoslását elsőként az adott üzletben, szolgáltatónál stb. kell kezdeményezni, ha ez nem jár sikerrel, akkor fordulhat a fogyasztó a békéltető testülethez.
Egyezség hiányában az eljárás során a tanács kötelezésre szóló határozatot hoz, ha a kérelem megalapozott, és ha a vállalkozás előzetesen alávetési nyilatkozatában a békéltető testület döntését magára nézve kötelezőnek elismeri. Ennek hiányában a testület csak ajánlást tesz. Ha a fogyasztó jelzi, hogy az ajánlásban szereplőket a vállalkozás nem teljesítette, akkor ezt a testület nyilvánosságra hozza.