2023.11.03. 14:55
Adóváltozás jön az üzemanyagnál: mérséklődhetnek a fogyasztói árak
Új bekezdésekkel egészült ki az extraprofitadókról szóló kormányrendelet.
Adóváltozás jön az üzemanyagnál
Forrás: MTI
Fotó: Koszticsák Szilárd
A kormány átírja az üzemanyagok különadóját és egységesíti a mértékét – áll a csütörtök esti Magyar Közlönyben.
Első olvasatra úgy tűnhet, hogy mindez hatalmas adóemelést jelent, ami drágíthatja az üzemanyagot. Pedig éppen az ellenkezője történik – írja a Világgazdaság.
A rendeletből kiderül, hogy 2024 januárjától a gépjármű-üzemanyaggal kapcsolatos kiskereskedelmi tevékenységre az eddigiekhez képest eltérő adómértéket kell alkalmazni.
Milyen változásokat jelentettek be?
Egészen tegnapig – azaz az idei év végéig – a kiskereskedelmi pótadó a következőképpen alakult:
- az adóalap 500 millió forintot meg nem haladó része után 0 százalék,
- az adóalap 500 millió forintot meghaladó, de 30 milliárd forintot meg nem haladó része után 0,15 százalék,
- az adóalap 30 milliárd forintot meghaladó, de 100 milliárd forintot meg nem haladó része után 1 százalék,
- az adóalap 100 milliárd forintot meghaladó része után pedig 4,5 százalék.
Mindeddig tehát ennek alapján fizették a kiskereskedelmi pótadót a töltőállomások is. Csakhogy az újonnan megjelent kiegészítés arról rendelkezett, hogy kifejezetten a gépjárműüzemanyag-kiskereskedelemben a fenti kulcsokhoz képest máshogyan kell megfizetni a pótadót, mégpedig így:
- az adóévi nettó árbevételből keletkezett adóalaprész 500 millió forintot meg nem haladó része után 0 százalék (ebben tehát nincs változás)
- az 500 millió forintot meghaladó része után 3 százalék (ez tehát új mérték).
Hogyan is néz ki ez a gyakorlatban?
Ez első ránézésre azt jelenti, hogy azok a töltőállomás-üzemeltető cégek, amelyek éves nettó árbevétele
meghaladja az 500 millió forintot, az eddigi 0,15 százalékos kulcs helyett 3 százalékkal adóznak januártól, ami látványos emelkedés.
Azonban összességében ez mégsem azt jelenti, hogy nőne az adóteher az üzemanyagpiac szereplőinél. Mégpedig azért nem, mert a legnagyobb hálózatok, a Mol, a Shell, az OMW, az Orlen, amelyek a teljes üzemanyag-értékesítés mintegy 70-80 százalékát adják, bőven 100 milliárd forint nettó árbevétellel rendelkeznek. Így rájuk a korábbi szabályozás szerint 4,5 százalékos pótadó vonatkozott.
Hogyan változik jövőre az üzemanyag ára?
A kérdésre a válasz IDE KATTINTVA olvasható!