2016.01.29. 18:52
Szálloda: az ár és a szolgáltatás alapján dönt a turista
Emelkedik a vendégek, vendégéjszakák száma, ezzel együtt éleződik a turistákért folytatott harc a megyeszékhely szállodái között.
„A városban a gazdasági környezet és az idegenforgalmi mutatók sem kedveznek a szállodaiparnak. A Pátriát bezártuk, hátha ez javít a Palatinus (mely egyébként a Nádorral közös területen áll) működésén, ám ez nem jött be. Így a Nádor felújítása egyáltalán nincs napirenden, de nincs aktív tervünk az eladására sem. Ha azonban ez így folytatódik, akkor még a Palatinus sorsa is bizonytalanná válik.” – formált sommás véleményt a napokban a belvárosi szállodák helyzetéről d. Deák Imre, a Danubius Hotels Group vezérigazgatója.
A Pécsett korábban három erős bástyával is jelen lévő Danubius viszonyulását árnyalja azonban az a fejlemény, hogy az elmúlt években összességében nőtt a vendégforgalom a megyében, sőt, a tavalyi esztendő – nem utolsó sorban az Europa Cantat kórusfesztiválnak köszönhetően – kifejezetten sikeres volt. Ez utóbbi esemény nemcsak Pécs, hanem az egész megye szállásadó kapacitását megtöltötte tavaly nyáron.
S miközben a nyilatkozat szerint a Danubius egységei nehézségekkel küszködnek, jó évet zárt a Corso, más kategóriában ugyan, de folyamatosan kiegyensúlyozott teljesítményt mutat az Árkádia, és a belváros és környéke szállásadó kínálatát olyan új szereplők gyarapítják, mint a Fordan vagy az Adele.
A turisták visszajelzései alapján a vendégek két fő szempont, az ár és a szolgáltatás színvonala alapján döntenek. Ezek mentén jobban keresik a modern, új szállodákat, kiváltképpen akkor, ha az alapszolgáltatásokon túl egyéb lehetőségeket – wellness, más kapcsolt programok, kedvezmények – is ajánlanak nekik a vendéglátók.
Élménybirtok, bor erősíti a vidéket
A turizmusmarketing hatékony működésének fontosságát két baranyai vidéki példa is jól mutatja. Az egyik a villányi szállásadók szépen bővülő forgalma, a másik pedig Bikalon a Reneszánsz Élménybirtok és a sokszínű szállodakapacitás egymást erősítő hatása. Villány abban a szerencsés helyzetben van, hogy az ország, illetve a világ számos pontjára eljutó bor nagyon jó reklámhordozó. A szállásfejlesztők ugyanakkor jó érzékkel a gasztronómiát és a wellnesst is felvették a borturizmus és a magas színvonalú szállodai szolgáltatás mellé.
A hegyháti faluban pedig az ugyancsak meglévő kiemelkedő színvonal mellett a hotel forgalmára egész évben jótékony és kiegyensúlyozott hatást gyakorol aktuális és tematikus programjaival a Reneszánsz Élménybirtok. Nem véletlen, hogy Bikal Pécs és Harkány után feljött a harmadik helyre a régió jelentősebb turisztikai vonzerőt képviselő településeinek rangsorában.
Üzlet az üzleti
– Örvendetes a forgalom bővülése, de mivel a szállodák vendégkörének csak egy részét, azt is szezonálisan adják a klasszikus turisták, nagyon fontos, hogy az üzemeltetők kiaknázzák az üzleti utazókban, illetve a konferenciákra érkezőkben rejlő lehetőségeket – mondta Pentz Mihály, a Corso hotel tulajdonos-üzemeltetője. Mint kiemelte, mindkét vendégkörnek állandó és magas minőség kell, a céges partnerek gyakran egész évre szóló szerződést kötnek.
Ezt a véleményt több üzemeltető is osztja, kiemelve azt a nem mellékes szempontot, hogy a konferencia- és az üzleti turizmus nem szezonális hatású, egész évben van rá igény. További élénkítése szempontjából azonban kulcsszerepe van a városnak. A szállásadók egybehangzó véleménye szerint nem elég hatékony a városmarketing, Pécsnek lényegesen többet kellene szerepelnie hazai és külföldi városreklámokban.