Hírek

2005.12.09. 00:00

Sikertörténet vagy pazarlás?

A britek vehetik meg a reptéri részvénycsomagot: a pénzből a kormány a hiányt csökkentené, az ellenzék háborog.

Tibay Gábor

Az előzetes várakozásoknak megfelelően a brit BAA konzorciumot hirdette ki győztesnek az ÁPV Rt. a Budapest Airport Rt-ért (BA Rt.) folytatott versenyben. A nyertes brit cég a Ferihegyi repteret üzemeltető BA Rt. részvénycsomagjának 75 százalék mínusz egy szavazatos pakettjét szerezte meg. A pályázat eredményét tegnap ismertette Veres János pénzügyminiszter és Mészáros Tamás, az ÁPV Rt. igazgatóságának elnöke. E szerint a britek 464, 5 milliárd forintért jutottak hozzá a cég részvényeinek többségéhez. A csomag rekordáron kelt el: ennyit ugyanis Magyarországon cégért még nem fizettek a magánosítás tizenöt éves történetében.

A BAA konzorcium után sorrendben a német Hochtief és a szintén német Fraport végzett. Ez utóbbi eredmény szintén aligha meglepetés, mivel a Reuters hírügynökség minapi híre szerint a Fraport már a verseny lezárulta előtt visszavonulót fújt, jelentősen csökkentve a még nyilvánosságra sem került ajánlatában foglalt összeget. A privatizációs eljárást hónapokon keresztül viták kísérték: a kora ősszel kiírt első pályázatot a Fővárosi Bíróság jogerős döntése érvénytelenítette. A legjobb ajánlatot akkor egyébként az információk szerint a Hochtief tette: 390 milliárd forintot ígértek a cégért.

Az ellenzék az utolsó pillanatig vitatta, hogy a reptéri részvénycsomagot valós áron fogja értékesíteni az ÁPV Rt. A Fidesz emellett azt is nehezményezte az elmúlt napokban, hogy nem tekinthetett bele a cég vagyonértékelésébe. Veres János pénzügyminiszter ezzel kapcsolatban szerdán arra hivatkozott, hogy a dokumentumot a privatizáció sikerére való tekintettel nem ismertetik, a beletekintést pedig az ÁPV Rt. hasonló okokra hivatkozva szintén megtagadta.

Az előzmények fényében korántsem meglepő, hogy a magánosítás végeredményét is hom-lokegyenest eltérően kommentálták a parlamenti erők. Podolák György, az MSZP gazdasági munkacsoportjának vezetője a privatizáció történetének legsikeresebb eseményének nevezte a reptéri részvények eladását. A képviselő leszögezte: a bevételt az államadósság csökkentésére kívánják fordítani. Mindez egyezik a pénzügyminiszter azon közlésével, hogy a privatizációs szerződést még idén meg szeretné kötni a kormány a britekkel; Podolák György csütörtöki tájékoztatóján szintén ezt a menetrendet erősítette meg.

A politikus a Fideszt támadva közölte: vége az ellenzéki párt „válságkufárkodásának”. Szerinte ugyanis a nagyobb ellenzéki erő a „minél rosszabb, annál jobb politikája” jegyében minden lehetséges erővel meg kívánta akadályozni az értékesítést. A szocialista honatya szerint a pályázati eredmény mögött nem kell kormányfői lobbitevékenységet gyanítani, egyszerűen arról van szó, hogy a BAA tette a reptérre a legjobb ajánlatot.

A Fidesz továbbra is kormányfői szintű közreműködést gyanít  a reptéri privatizációval kapcsolatban. Rogán Antal, a párt frakcióvezető-helyettese állítja, Gyurcsány Ferenc lebukott, bár tagadta, hogy Tony Blair miniszterelnökkel való találkozóján szóba került a reptéri magánosítás. A politikus mindezzel Blair és Gyurcsány múlt heti közös vacsorájára utalt. Hozzátette: pártjának nem az a baja, hogy a kormány az angoloknak adja el a repteret, hanem az, hogy egyáltalán eladja. Rogán Antal szerint ugyanis a cég „aranytojást tojó tyúk”, a kabinet pedig ezzel egy folyamatosan nyereséges vállalaton ad túl. A politikus elmondta, a hasonló, „hongkongi” típusú, 75 évre szóló szerződések egyes szakértők szerint 800 és 1000 milliárd forint közötti értéket is elérhetik; márpedig ha ez igaz, akkor a britek féláron vihették el a repteret – tette hozzá.

Csúcsra jár idén a privatizáció

Magyarországon 2005-ig privatizációból mintegy 2400 milliárd forint folyt be az államkasszába. Az összeg felét külföldi befektetők fizették ki. A legtöbbet az energiaszektor magánosításáért könyvelhetett el az állam, 1995-ben mintegy 480 milliárd forintot. A Postabankért 2003-ban több mint 100 milliárdot fizetett ki az osztrák Erste-csoport. A tavalyi év legsikeresebb privatizációja a gyógyszergyártó Richter Gedeon Rt. állami tulajdonban lévő 25 százaléknyi részvénycsomagjának eladása volt: az ÁPV Rt.-hez 159 milliárdos ajánlat érkezett.

A britek küldenék el a legtöbb dolgozót?

Haladéktalanul összeül a BA Rt. sztrájkbizottsága, amint kézhez kapják a munkáltató hivatalos értesítést a BA Rt. üzemeltetési jogainak eladásáról. A sztrájkbizottság továbbra is a dolgozók érdekeinek védelmében jár el attól függően, hogy az új tulajdonos részéről milyen foglalkoztatáspolitikával találja magát szembe – fogalmazott lapunk kérdésére Hilmer István szóvivő. Kovács Zoltán, a Budapest Airport Üzemi Tanácsának vezetője azt mondta, ismeretei szerint a britek pályázatában szerepel a legnagyobb létszámleépítés.

Mire költhető a befolyt pénz?

A gazdasági elemzők szerint kár lenne sokat várni a privatizációból befolyt öszszegtől: annak ugyanis csak egy része vehető figyelembe a költségvetési hiány számításakor. Az állami privatizációs bevétel három tételből áll össze: részben a részvénycsomag árából, részben a Kincstári Vagyoni Igazgatóságnak a BA Rt. vagyonkezelési szerződésének 75 évre való módosítása során fizetendő vagyonkezelési díjból, továbbá a BA Rt. által kezelt ingóságok megvásárlásáért fizetendő vételárból. A költségvetés jövő évre tervezett hiánya 1531 milliárd forint.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!