ünnepi terheltség

2019.01.17. 10:00

Jelentősen nőtt az év végi mobilinternet-forgalom

Jelentősen megnőtt az ünnepi mobilinternet forgalom a magyarországi szolgáltatóknál, az adatforgalom december 25-én volt a legnagyobb – derült ki a szolgáltatók által közölt adatokból.

A Vodafone karácsonyi és szilveszteri statisztikái szerint egyre többen használnak mobilinternetet köszöntésre: a 2018-19-es ünnepi időszakban a mobilinternet-forgalom nőtt a legjobban.

A karácsonyi időszakban másfélszeresére emelkedett az adatforgalom, a felhasznált mobilinternet mennyisége szilveszterkor és az újév első napján is valamivel több mint 50 százalékkal nőtt az előző évhez képest.

Az ünnepek adatforgalma összesítve elérte a 794 millió megabájtot, míg 2017-2018-ban közel 518 millió megabájt volt.

A Vodafone közölte: az ünnepi MMS-ek száma nőtt, míg SMS-ből kevesebb volt. A Vodafone ügyfelek 143 540 ünnepi MMS-t küldtek a 2018-2019-es ünnepi időszak öt napján, míg egy évvel korábban 138 066-ot. Az SMS-ek száma 6 980 289-re csökkent az előző évi 7 596 467-ról. A Vodafone hálózatán a lebeszélt percek száma meghaladta a 44 milliót az ünnepek alatt, az indított hívások száma pedig a 13 millió 350 ezret.

A Magyar Telekom adatai szerint több mint 70 százalékkal nőtt a mobilinternet forgalom az előző ünnepi időszakhoz képest a legutóbbi karácsonyi és újévi (december 24-26-án, és december 31-január 1-jén) ünnepek alatt. Míg 2016-ban még csak 30 százalékos volt a forgalomnövekedés az előző év hasonló időszakához viszonyítva, 2017-ben már megduplázódott az adatforgalom az egy évvel azelőttihez képest. Közölték:

évről-évre egyre többen választják a karácsonyi és újévi üdvözletekhez is az okostelefonjukon vagy tabletjükön az internetes üzenetküldési formákat,

mint például az elektronikus levél, a chat és a közösségi oldalakon elhelyezett posztok. A Telekomnál a három karácsonyi és két újévi ünnepnapon közel hasonló volt az adatforgalom, de december 25-én mobilneteztek a legtöbbet az ügyfelek.

Az internetes üzenetküldés mellett még mindig sokan választják a hagyományos SMS formátumot a karácsonyi jókívánságok eljuttatásához, bár számuk évente nagyjából 5-10 százalékkal csökken.

Míg 2016-ben 6,9 millió, 2017-ben pedig 6,3 millió SMS üzenetet küldtek a Telekom ügyfelek rokonaiknak, ismerőseiknek karácsonykor, addig az idén már csak 6 milliót. Az újévi SMS-ek volumene is hasonlóképpen alakult az előző évhez képest – írták.

Évek óta nő a mobilinternetes forgalom a Telenornál is: míg 2015 szilveszterén 81 terabájt, 2016-ban pedig 124 terabájt adatforgalmat bonyolítottak le az ügyfeleik, 2017-ben, már több mint kétszeresére emelkedve, elérte a 300 terabájtot a forgalom. Adataik szerint 2018-ban, ehhez képest is másfélszeresére nőve, megközelítette a 450 terabájtot. Az ünnepek öt napja alatt összesen 2,5 petabájt adatforgalmat bonyolítottak le a Telenor hálózatán.

A hívások és elküldött SMS-ek esetében csökkenés volt megfigyelhető a Telenornál is. A forgalmi adatokból jól látszik, hogy karácsonykor inkább december 24-én köszöntötték egymást az emberek: a kiugróan magas hívásforgalom mellett ezen a napon küldték el a Telenor ügyfelei a legtöbb, közel másfél millió SMS-t is az ünnepi időszakban. Ezzel szemben az ünnepek alatt a legtöbb – közel 340 ezer órányi – hívást január 1-jén bonyolították le a Telenor hálózatán, 0 és 1 óra között a megszokottnál nagyobb SMS-forgalom volt megfigyelhető.

Borítókép: illusztráció

Shutterstock / Bogdan Sonjachnyj

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!