2007.06.20. 06:10
Melyik a jobb: a LED vagy a halogén izzó?
Egyre több gyártó épít LED-es hátsó lámpatesteket a modelljeibe (LED = Light Emitting Diode – fénykibocsátó dióda). Ezzel a technológiával különleges formákat, egyedi arculatot lehet kialakítani, így egy-egy modell messziről felismerhető fényjelzést kap.
A fejlesztők éppen ezért az első fényszóróknál is szeretnék bevezetni ezt a megoldást. A Hella már évekkel ezelőtt bemutatta első ilyen lámpáját, amelynek tompított fénye egyenértékű volt a xenonvilágításéval. A LED-égőkkel egy baj van: a fénydióda nem folyamatosan világít, hanem másodpercenként 50–100 alkalommal villan, amit a szem állandó fénynek érzékel. Ha azonban a LED-sor előtt gyorsan ide-oda mozgatjuk a szemünket vibrálást tapasztalunk. Ez sok autóst zavar, ezért a szakemberek a felvillanások számának növelésével igyekeznek kiszűrni ezt a problémát.
Ha ez is sikerül, a LED átveheti a xenon és a halogén izzóktól a hatalmat, ugyanis gyakorlatilag korlátlan az élettartama és ehhez csekély áramfogyasztás társul. Amennyiben az árakat is sikerül a halogén izzók szintjére leszorítani már semmi nem állhat a fénydióda útjába.