2020.11.10. 16:24
Kötelezően el kell halasztani a szalagavatókat, a szóbeli érettségik megtarthatók
Döntés született arról, hogy a szalagavatókat kötelező jelleggel el kell halasztani – jelentette be az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) köznevelésért felelős államtitkára kedden Budapesten.
Maruzsa Zoltán sajtótájékoztatóján kiemelte: az érettségi vizsgák szóbeli részei, a központi írásbeli felvételi vizsgák, az Oktatási Hivatal által szervezett tanulmányi versenyek az egészségvédelmi intézkedések szigorú betartásával hagyományos módon folytatódnak.
Az államtitkár részletezte a járvány elleni védekezés még hatékonyabbá tétele érdekében meghozott, a köznevelést érintő intézkedéseket.
Kifejtette: szerdától a középfokú iskolákban a 9., a 9. nyelvi előkészítő és az ezek feletti évfolyamokon, továbbá a fejlesztő nevelést végző iskolákban, valamint az általános iskolai felnőttoktatásban tantermen kívüli digitális munkarend lép életbe. Ennek részletkérdéseiről miniszteri határozat született, amelynek kiküldése az intézményekhez folyamatban van.
A gyermekétkeztetés nem áll le
Gyermekfelügyeletet az érintett évfolyamok életkorára tekintettel nem kell szervezni.
A gyermekétkeztetést a feladat jelenlegi ellátójának az igények felmérésére alapozva továbbra is biztosítania kell.
Az államtitkár kitért arra is, hogy a szakiskolákban, szakgimnáziumokban és készségfejlesztő iskolákban a gyakorlati nevelés-oktatás az egészségvédelmi intézkedések szigorú betartásával jelenléti formában is megtartható, ha az tantermen kívüli, digitális munkarendben nem valósítható meg.
Az alapfokú művészeti iskolákban az órákat – főszabály szerint – az általános iskolás korosztálynak hagyományos jelenléti munkarendben, míg a 9. évfolyamtól felfelé tantermen kívüli digitális munkarendben kell megtartani.
A fejlesztő nevelést-oktatást végző iskola, a készségfejlesztő iskola, valamint a szakiskola a sajátos nevelési igényű tanulók számára a jelenlegi formában is megszervezheti a nevelés-oktatást, ha tanuló egészségi állapota, sajátos helyzete vagy belátási képessége ezt indokolja.
Az óvodákban és általános iskolákban marad az eddigi munkarend
A 6 és 8 évfolyammal működő középiskolákban a digitális munkarendre való átállás nem vonatkozik az 5-8. évfolyamok tanulóira. Ők továbbra is jelenléti munkarendben tanulnak az iskolákban. Ha az oktatás megszervezése azt indokolja, az iskolai órarend természetesen átalakítható – tette hozzá Maruzsa Zoltán.
Az óvodák és az általános iskolák az eddig eljárásrend szerint működnek tovább.
Kiemelten fontos a takarítás, a fertőtlenítés, a távolságtartás és a hőmérőzés. Ahol pedig a fertőzés megjelenik, ott célzottan – az adott intézményben, az adott évfolyamon, az adott osztályban, az adott épületekben – elrendelik a tantermen kívüli digitális munkarendet.
A köznevelési feladatokat ellátó kollégiumok nyitva maradhatnak. A 9. vagy magasabb évfolyamon tanulóknak azonban nem azonnal, de szombatig el kell hagyniuk a kollégiumot. Van viszont mód méltányosságra: a sajátos nevelési igényű tanulók, a jelenleg éppen érettségizők, valamint egyedi, sajátos helyzetek esetén az igazgató engedélyezheti a bennmaradást a köznevelési kollégiumokban.
Segítenek annak, akinek kell
Maruzsa Zoltán beszámolt arról is, hogy az érintett középfokú iskolákban a pedagógus I. és II. fokozatra irányuló minősítő eljárásokat átmenetileg felfüggesztik, a mesterpedagógus eljárások a hagyományos eljárásrend szerint folytatódnak.
Az államtitkár kiemelte, hogy a munkarendváltásra való felkészülést a tanév előtt kiadott intézkedési terv rögzítette. E szerint a nevelőtestületnek, tehát minden iskolának az OH honlapján közzétett ajánlás mentén ki kellett dolgoznia saját protokollját és a bevezetésre fel kellett készülnie. Senkit nem ért tehát váratlanul az eltérő munkarend bevezetése – mondta.
Kitért arra is, az iskolákat is kérték, hogy – ha az szükséges – bocsássanak informatikai eszközöket a tanulók rendelkezésére.
A digitális munkarend támogatása érdekében pedig valamennyi digitális szolgáltatás – a nemzeti köznevelési portál, a Sulinet, a Tankönyvkatalógus, a KRÉTA és a KRÉTA digitális kollaborációs tér – rendelkezésre áll, hogy segítsék a pedagógusok munkáját, a tanulók tanulását.
Az államtitkár beszámolója szerint most a tavaszi gyakorlattól eltérően szükség esetén lesz lehetőség egyéni és kiscsoportos konzultációk szervezésére. A pedagógusok is be tudnak járni az intézménybe és bentről is tudnak dolgozni, ha szükséges – tette hozzá.
Köszönet a pedagógusoknak a helytállásért
Maruzsa Zoltán köszönetet mondott minden pedagógusnak az elmúlt két és fél hónapban végzett elkötelezett oktató-nevelő munkájáért. Úgy értékelte: a preventív intézkedések mellett az ő odafigyelésüknek köszönhető, hogy az óvodák és iskolák továbbra sem váltak járványügyi gócpontokká.
„Az oktatás működik, gyermekeink fejlődnek, okosodnak, növekednek és gyarapodnak, legyen szó a hagyományos vagy akár a tantermen kívüli, digitális munkarendről” – fogalmazott az államtitkár.
Orbán Viktor miniszterelnök hétfőn a Facebook-oldalán számos, a járvány terjedését korlátozó intézkedést jelentett be. A többi között elmondta, a középiskolákban, nyolcadik osztály fölött digitális oktatás lép életbe, míg a bölcsődék, óvodák és általános iskolák a 14 év alattiak számára nyitva maradnak. Bejelentette azt is, hogy a kórházi dolgozókat, az iskolai tanárokat, az óvónőket és a bölcsődei dolgozókat hetente célzottan tesztelni kell.
Az utóbbival kapcsolatos kérdésre válaszolva Maruzsa Zoltán azt mondta: a minisztérium a kormánnyal közösen dolgozik azon a rendeleten, amely a pedagógusok tesztelését szabályozza majd.