a szomorú constable

2018.07.23. 14:51

Elképesztő megfejtést találtak a tájképfestészet klasszikusaira

Rendkívül egyszerű magyarázatot talált John Constable kései képeinek szomorúságára az angol romantikus tájképfestészet kiemelkedő alakjának egyik brit szakértője. Szerinte nem a művész volt borús, hanem egyszerűen csak az időjárás, amelyet megörökített.

An employee poses between paintings by British artist John Constable entitled "The Hay Wain" (L) and "The Hay Wain (full-scale sketch)" during a photocall at the Victoria and Albert Museum in London on September 17, 2014, to highlight the forthcoming exhibition 'Constable: The Making of a Master' . AFP PHOTO / CARL COURT == RESTRICTED TO EDITORIAL USE, MANDATORY MENTION OF THE ARTIST, TO ILLUSTRATE THE EVENT AS SPECIFIED IN THE CAPTION == / AFP PHOTO / CARL COURT

Fotó: AFP

Az 1776 és 1837 között élt festő kései akvarelljein látható mélabús eget és vészjósló felhőket sokan a felesége halála utáni hangulata drámai ábrázolásaként tartották számon. A művésznek az 1830-as években London északi részén, a Hampstead Heathen készült és a patinás Viktória és Albert Múzeumban őrzött vízfestményeit időjárási feljegyzésekkel összevetve az intézmény festményekért felelős vezetője és Constable munkásságának avatott szakértője arra jutott, hogy Constable végtelen alapossággal örökítette meg a szomorkás angol időjárást.

Willy Lott's Cottage (1832)
Fotó: Wikipedia

Mark Evans a The London Literary Gazette című lapban megjelent korabeli időjárás-jelentések egy Hampsted Heathhez közeli iskola egykori igazgatója, Charles Henry Adams által megőrzött gyűjteményét vetette össze John Constable munkáival. Megkönnyítette a dolgát, hogy a festő feltüntette a pontos dátumot képei hátoldalán – írta hétfői számában a The Times című brit napilap.

Salisbury Cathedral from the Meadows (1831)
Fotó: Wikipedia

Constable felesége, Maria 1828-ban halt meg tuberkulózisban, és Mark Evans szerint sokan ezzel hozták összefüggésbe a drámai hatásokat a festő ezt követően született képein. „Általánosan elterjedt, hogy kései munkáit az érzelmi állapotának tükrében nézik” – jegyezte meg a szakértő, aki szerint viszont a festő inkább csak azt vetette vászonra, amit látott. Kiemelte a művész Spring Clouds – Hail Squalls (Tavaszi felhők, szélvihar) című, már-már expresszionista stílusú festményét, amelyről az időjárási adatokat figyelembe véve kiderült, hogy aznap, amikor készült, zivatar és heves délnyugati szél volt, a hőmérséklet pedig nem érte el a 7 Celsius-fokot. „Pontosan ezt örökítette meg” – mondta Mark Evans.

Constable alkotói stílusa meghatározó befolyással volt a francia romantikus festőkre és az impresszionistákra is.

Borítókép: egy látogató érdeklődve szemléli Constable „The Hay Wain” című festményét a Victoria and Albert Museumban

AFP PHOTO / Carl Court

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!