más szemlélet

2018.01.08. 16:28

Kifütyülték a Carmen új befejezését Firenzében

A közönségnek nem tetszett az opera modern változata.

Nemtetszésének adott hangot a közönség a Carmen című opera radikálisan új befejezésű változatának vasárnapi bemutatóján Firenzében.

Bizet operájának új feldolgozásában nem szúrják le a hősnőt, mert szembeszáll gyilkosával. A cigánylány, Carmen lelövi a féltékenységében rátámadó Don Josét a férfitől megszerzett pisztollyal. Az ortodox felfogástól drámaian eltérő befejezés a nők elleni erőszakra és a nők helyzetével való visszaélésekre hívja fel a figyelmet. A téma a tavaly októberben kipattant Weinstein-botrány nyomán került előtérbe.

„Bizet munkájának aktualizált változatát viszem színre, megszabadítva a darabot a 19. századi nőszemlélettől”

- mondta a premiert megelőzően Leo Muscato, a firenzei Teatro del Maggio Musicale operaház rendezője, aki eredetileg ellenezte a változtatást, arra hivatkozva, hogy éppen Carmen halála a darab motorja.

Később azonban megértette Cristiano Chiarot, az operaház vezetőjének koncepcióját: Carmen halála egykor arról szólt, hogy a nőnek fel kell áldoznia magát, hogy megőrizze szabadságát. Ennek a nézőpontnak azonban manapság már nincs értelme.

A hétfői beszámolók szerint azonban a premier estéjén Carmen kellékpisztolya nem működött, tönkretéve a jelenetet, amitől szemlátomást a közönség nem volt elragadtatva.

„Pfujolás és ócska fegyverek – az életben maradó új Carmen leszerepelt Firenzében”

- írta a La Repubblica című olasz lap, amely azt is kritizálta, hogy a történetet a 19. századi környezetből a késő 1970-es évek Olaszországába emelték át.

A La Nazione című helyi lap szerint a közönség füttyögése egyedül Muscatónak szólt, az énekesek és a zenekar tagjainak teljesítményét tapssal jutalmazta a közönség.

Az előadást ért negatív kritikák nyomán Firenze polgármestere, Dario Nardella védelmébe vette az operaház vezetőjét és rendezőjét.

„Támogatom a döntést, miszerint változtassuk meg a Carmen végét”

- írta Nardella a Twitteren, hozzátéve, hogy Olaszországban is egyre erősödik az a kulturális, társadalmi és etikai üzenet, amely a nők elleni erőszak elítélését hirdeti.

Georges Bizet 1875-ben írta a Carment Prosper Mérimée regénye nyomán, és az operát az 1830-as évek Spanyolországába helyezte. Az új előadásban Carmen modern nő, aki gyárban dolgozik, Don José pedig erőszakos rendőrtiszt.

A négyfelvonásos mű premierjét 1875-ben tartották Párizsban. A közönséget meghökkentette, hogy a színpadon olyan egyszerű emberek élete elevenedett meg, mint a gyári munkások, csempészek, katonák és cigányok.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!