2010.04.20. 22:03
Kérdéses a buszközlekedés a Széchenyi téren
Hetekkel a végleges műszaki átadás előtt sem tudni még egészen biztosan, hogy lesz-e buszközlekedés a Széchenyi téren, vagy azt érintve. Júniusra is elhúzódhat a döntés.
Juhász István nem gondolja, hogy a téren át kellene haladnia buszoknak, kiváltképpen nem lefelé, egy fékezésnél feltorlódhatnak a kövek. Azt nem tartja problémásnak, hogy most épp nincs midibusz Pécsett. Olyanokat átmenetileg egy azzal rendelkező szolgáltatótól is rendelhetnek. Dévényi Sándor szerint akár az Irgalmasok utcája – Széchenyi tér – Hunyadi út vonalon is közlekedhetnek midibuszok. Ő azonban még függővé teszi ezt egy most induló felméréssel, amely a belváros közlekedésére irányul. Egyebek mellett azt is megnézik, lehet-e sorompós rendszert kialakítani a csökkentett forgalmú övezetekben. A felmérés, ami a buszkérdést is érinti majd, őszig is eltarthat. Addig szerinte maradhatna minden, ahogy a felújítás alatt volt.
Páva Zsolt azt mondja, június végéig szeretnék véglegesen lezárni ezt az ügyet. Ő azt tartja elképzelhetőnek, hogy a teret csak érintik a midibuszok, a Munkácsy – Perczel, illetve a Hunyadi – Megye/Mária utca vonalon. Merthogy féknyomok, olajfoltok tehetik tönkre az új burkolatot. A speciális belvárosi buszok beszerzéséről tárgyaltak már a PK Zrt.-vel. Keczer László, a PK Zrt. vezérigazgatója kérdésünkre, hogy okozhat-e gondot a szűk belvárosi utcákban a buszközlekedés – például télen, vagy szemétszállítás ideje alatt –, igennel felelt. Arra, hogy megoldható-e szerintük a buszok teljes kizárása a térről, ugyancsak igen volt a válasz.
[caption id="" align="alignleft" width="334"] A tér két oldalára kihelyezett kőpadokhoz felhasznált mészkő zárványos, nem jó minőségű, korántsem esztétikus. Az utcabútorokat később kicserélik
[/caption]
Ki kell cserélni a padokat a főtéren
Az egész Széchenyi tér bejárható gyalogosan azt követően, hogy vasárnap délután a kivitelező szinte az összes kordont elbontotta a munkaterületről. Hangsúlyozottan továbbra is munkaterületnek számít ugyanis a főtér, hisz részleges átadás történt csak csütörtökön, illetve megkezdődött a műszaki átadás-átvétel egy hónaposra becsült procedúrája – mondja Merza Péter, a Pécs2010 Menedzsment Központ fejlesztési igazgatója.
Közben felmerült, hogy a kihelyezett kőpadokat miért süttői mészkőből, s miért nem gránitból, az eredeti terveknek megfelelően készítették. Ráadásul jól látható a laikusok számára is, hogy a tér két oldalára kihelyezett kőpadokhoz felhasznált mészkő zárványos, nem jó minőségű, korántsem esztétikus. A másik, többeket foglalkoztató kérdés, hogy miért maradt rajta a patina Hunyadi lovas szobrán.
– A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal nem engedélyezte, hogy teljesen megtisztítsuk a patinától, mondván, ehhez fiatal még az alkotás, ráadásul ez egy kényes művelet, a szobor elvékonyodhat, illetve így illik leginkább a dzsámi kupolájához – közölte Merza Péter.
A kőpadok önálló műalkotások, s itt átmeneti megoldásról van szó. A tervezővel egyeztettek, így kerültek ide most a mészkőpadok, amelyeket el-bontanak, amint megérkeznek a gránitból készült padok.
Díszkivilágítást kap mindkét szobor Pécs főterén
A Szentháromság-szobor és Hunyadi János lovasszobra is díszkivilágítást kap majd, amelyet – a Zsolnay-szoborhoz hasonlóan – a város közvilágítási rendszerére kapcsolnak rá – tudtuk meg Merza Pétertől. A dzsámi is erősebb fényeket kaphat a mostaninál. A lovasszobrot nem tisztították meg teljesen a patinától – ahogyan tették ezt például a Zsolnay-szobor esetében –, a talapzat azonban hófehér, s hamarosan aranyszínűre húzhatják ki a rajta lévő feliratokat.
A lovasszobrot vegyszeresen kezelték, és olyan réteggel is bevonták teljes felületen, amely az átrozsdásodástól óvhatja a műemléket. Az újjávarázsolt téren található szökőkutat, vízfolyást is bekötik a városi rendszerbe, így várhatóan május elsejétől, a pécsi „szökőkútszezon” indulásával a Széchenyi téren is élvezhetik a járókelők a látványosságot. Természetesen itt is elképzelhető, hogy néhány nappal később lesznek készen mindennel, s indul be valóban a működés.