2009.09.09. 18:00
Ráengednék a Széchenyi térre a buszokat
A kommunális bizottság jelenlegi terve szerint a buszok közlekedhetnek a Széchenyi téren, a Mária utcát pedig megnyitják a forgalom előtt.
A kommunális bizottság azt javasolja a képviselő-testületnek, hogy a téren, annak elkészültével szűnjön meg a személygépkocsi forgalom, várakozásra alkalmas hely ne legyen, és a taxiállomást is másutt alakítsák ki. A Mária utca kikerül a forgalomcsillapított övezetből, de az utcában és a Hunyadi úton is 3,5 tonna súlykorlátozást vezetnének be. Ez gyakorlatilag azt jelenti – mondja Juhász István –, hogy a Mária utcába csak személygépkocsik hajthatnak be, buszok, teherautók nem. A Hunyadi út déli irányban egyirányú lesz (a buszok természetesen északi irányba is haladhatnak), a Széchenyi tér elhagyása a Mária utcán keresztül az Ágoston tér irányába történik, ezzel biztosítva a belváros északról történő elérését.
[caption id="" align="alignleft" width="334"] A közlekedési koncepció 2010-ben készül el, akkortól várható a közösségi közlekedés átalakítása
[/caption]
Az autóbusz-közlekedést egyelőre lehetővé tennék a téren – magyarázta Juhász –, ugyanis a turisztikai funkció mellett tekintettel kell lenni az itt található iskolák, egyéb közintézmények, mint a városi bíróság, a földhivatal, a városháza és a megyeháza hétköznapokon történő elérhetőségére. Ezért azt javasolják a közgyűlésnek, hogy a téren a menetrend szerinti autóbusz-közlekedés a szabadnapokat megelőző munkanap 16 órától a munkaszüneti napok 24. órájáig szüneteljen. Munkanapokon a 32-es és 33-as járatok a téren mindkét irányban közlekedhetnek, felfelé a keleti, lefelé a nyugati oldalon, a 30-as járatot és egyéb csuklós autóbuszokat viszont más útvonalra terelnék.
Munkaszüneti napokon beengedik a térre a turistabuszokat azért, mert a belvárost jelentős számú, évi több tízezer turista látogatja busszal. Közöttük sok az idős ember, vagy a belvárosban megszállni vágyó, csomagokkal érkező turista, az ő érdekeiket is szem előtt kívánják tartani.
Arra a felvetésünkre, hogy a térfalak és járdák nélküli, faltól falig burkolattal ellátott téren fokozott balesetveszélynek lesznek kitéve a járókelők, különösen a gyerekek és az idősek, a bizottsági elnök azt válaszolta, hogy a tér forgalomcsillapított övezet lesz, vagyis a buszok mindössze 30 kilométeres sebességgel haladhatnak. Kérdésünkre, miszerint a kifolyó olaj és a kerékgumik maradandó szennyeződést okozhatnak a gránitkövezeten, Juhász István azt mondta, hogy természetesen folyamatosan gondoskodni kell majd a burkolat tisztításáról. Hozzá tette: nagy valószínűséggel egy éven belül elkészül a város átfogó közlekedési koncepciója, amely a buszok teljes kitiltását írja elő.