2016.11.10. 11:41
Börtön is járhat annak, aki elüt egy gyalogost
Kedden elütöttek egy 52 éves férfit Pécsett, a helyszínen életét vesztette. Csak az idei év első félévében 27 gyalogost gázoltak el a megyeszékhelyen, és a szám azóta tovább nőtt.
Ha nincs közlekedési lámpa a kijelölt gyalogátkelőhely mellett, akár percek is eltelhetnek, mire a gyalogos átjut a túloldalra – tapasztalhatják azok, akik Pécs egy-egy forgalmasabb útszakaszán próbálnak közlekedni. Akik pedig veszik a bátorságot, és lelépnek az úttestre, azoknak igyekezniük kell, hiszen semmi sem garantálja, hogy ha az egyik autós megáll, a másik is meg fog. Gyakori, hogy az egyik sofőr lelassít, a másik pedig a belső (vagy a külső) sávban elhúz mellette. Olyan is előfordul, hogy egy autós megáll, a mögötte érkező viszont nem lassít időben, és hátulról belecsapódik az álló járműbe.
Pedig a KRESZ kimondja, hogy kijelölt gyalogos-átkelőhelyen a gyalogosnak elsőbbsége van az autóssal szemben. Igaz, a szabályzat arra is felhívja a figyelmet, hogy a gyalogos csak akkor léphet az úttestre, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Emellett, „az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni, és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.” És itt lép be minden autós rémálma, a zebra mellett álló, beszélgető gyalogos, akiről valóban nem lehet eldönteni, mi a szándéka: éppen átkelni készül, vagy még marad egy-két órát csevegni.
A balesetmentes közlekedéshez tehát mindkét félnek ismernie kellene az alapvető szabályokat, és be is kellene tartaniuk azokat. Már csak azért is, mert egy gázolás a gyalogosnak és az autósnak komoly traumát okozhat – és akár az életükbe is kerülhet. A gyalogos biztosan nem ússza meg sérülés nélkül az ütközést, az autósnak pedig a büntetőjogi felelősségét vizsgálják majd. Ha az elütött személy nyolc napon belül gyógyuló sérülést szerez, a sofőr ellen szabálysértési eljárás indul, ami pénzbírsággal, vagy a jogosítvány időszakos bevonásával járhat. Ha pedig a sérülés súlyos vagy halálos, akkor a sofőr már bűncselekmény miatt felel, és akár többéves, letöltendő börtönbüntetést is kaphat.
Mi történik a testtel gázolásnál?
Ütközéskor először a gyalogos autó felőli lába törik el. A következő pillanatban a medence és a csípő kerül kontaktusba az autó motorháztetejének elejével, majd a felsőtest hatalmas erővel csapódik neki a motorháztetőnek és a szélvédőnek. Ez belső vérzéshez, a máj és a lép leszakadásához, bordatöréshez, gerincsérüléshez, és a koponya zúzódásához, töréshez vezethet. Az ütközés után a test elrepül, majd a betonra csapódik. A sérülés mértéke nagyban függ az autó sebességétől. Húsz km/óránál megúszhatjuk egy lábtöréssel, ötven km/óránál viszont már nem sok esély marad a túlélésre. Az első gyalogoselütést egyébként 1896-ban regisztrálták: egy személyautó gázolt.
Tavaly négyen haltak meg
Baranya megyében tavaly 88 gyalogosbaleset történt, ebből négy halálos kimenetelű volt. Súlyosan 37-en, míg könnyebben 47-en sérültek meg. A halálos balesetet szenvedők közül kettő a 25–64 év közötti korcsoportból került ki, egy a 21–24 közötti, egy pedig a 65 év felettiből. Idén júliusig Baranyában 41 gyalogost ért baleset. A statisztikák szerint lakott területen kívül kevesebb baleset történik, viszont ezeknek a kimenetele a súlyosabb, mint lakott terülten – szakemberek ezt a nagyobb gépjárműsebességgel indokolják. A balesetek egy része elkerülhető lenne, ha az út szélén gyaloglók viselnének láthatósági mellényt, és a forgalommal szemben haladnának.