Kék hírek, bulvár

2012.05.18. 13:29

Kertvárosi busztragédia: másodfokon bűnös a sofőr

A korábbi felmentő ítéletet megváltoztatva nem jogerősen bűnösnek mondta ki, és felfüggesztett fogházbüntetésre ítélte a Pécsi Törvényszék azt a sofőrt, aki 2008-ban Pécsett felhajtott buszával az egyik megállóba, s halálra gázolt egy idős asszonyt.

Máté Balázs (Dunántúli Napló

– A műszaki hibára hivatkozó vádlott védekezésével szemben négy szakértő is azt állapította meg, hogy az autóbusz fékezhető volt – mondta Kovács Csaba tanácsvezető bíró az indoklás során. Előzőleg ugyanis kihirdette: a korábbi felmentő ítéletet megváltoztatva egy év három hónap, 2 évre felfüggesztett fogházbüntetésre ítélte a Pécsi Törvényszék azt a buszsofőrt, aki 2008 januárjában Pécsen az általa vezetett busszal a megállóba felhajtva egy gyalogos halálát okozta. A férfit halálos közúti baleset gondatlan okozása miatt találták bűnösnek. Mellékbüntetésként két évre eltiltották a járművezetéstől, s kötelezték a bűnügyi költség egy részének, 600 ezer forint megfizetésére.

– A balesetet relatív gyorshajtás okozta – folytatta a bíró. – A vádlott az általa vezetett busszal 47,6 kilométeres sebességgel közelített meg a jéggel borított megállót, ahol bent állt egy másik busz. A sofőr elszámította magát, azt hitte, az előtte álló jármű megérkezéséig elhagyja a megállót, de nem így történt. Csak a szerencsén, a csodán múlott, hogy nem többen haltak meg a balesetben – tette hozzá.

-----------------------------------------------------------------------
A pécsi buszbalesetekről - köztük a kertvárosi tragédiáról is - itt találja az összes cikket!
-----------------------------------------------------------------------


– A tudományt tisztelem, de nem hiszek a mindenhatóságában – érvelt ezt megelőzően védőbeszédében dr. Fenyvesi Csaba, a sofőr védője arra utalva, hogy szerinte a szakértők nem adtak egyértelmű választ arra, mi történt. – Arra kell törekedni, hogy hasonló esetek ne fordulhassanak elő. Pécs biztonsága forog kockán, a bíróság előtt nyilatkozó sofőrök nem a levegőbe beszéltek. Amennyiben a busz fékezhető volt, vajon miért nem helyezték ismét forgalomba? – tette fel a kérdést.

A döntés kihirdetését követően a vádlott – aki a baleset után elveszítette állását – és védője felmentésért fellebbezett, az ügyész elfogadta az ítéletet. Az eljárás így a jogszabályok szerint a Pécsi Táblabíróságon fejeződik majd be.

Újra irányíthatatlanná vált a jármű

2010 decemberében ugyanazzal a busszal történt egy „majdnem” baleset, amelyiket a kertvárosi gázoláskor vezetett a most elítélt sofőr. A Mercedes 7-es járatként közlekedett aznap, és a Konzumtól a Zsolnay-szobor felé haladt, amikor a körforgalomban hirtelen felpörgött a motorja, és a jármű egy rövid ideig irányíthatatlanná vált.

Nem volt nagy a forgalom, és a sofőrnek a következő megállóban sikerült leállítania a kocsit, így nem sérült meg senki. A buszt nem is lehetett elindítani ezt követően, bevontatták a Mercedesekkel foglalkozó cég pécsi telepére. A jármű azóta is ott áll. A bírósági tárgyalásokon korábban tizennyolc sofőr számolt be hasonló hibajelenségről.

A vádlott érvelése

A buszvezető az eljárás során következetesen azt állította, a balesetet rejtett hiba okozta: fékezett, de a motor felpörgött, s ettől a jármű plusz energiához jutott, nem lehetett megállítani. A korábbi, felmentő ítéletet a bíróság azzal indokolta, hogy az ügyészség nem tudta kétséget kizáróan megcáfolni a vádlotti védekezést.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!