2021.06.21. 14:02
A színházba, a lelkünkbe is begyűrűzik az ikertorony-terrorakció
Volt már olyan színi előadás a Pécsi Nemzetiben (Hajmeresztő), amikor a közönség véleménye alapján dőlt el, hogy ki a darabban a gyilkos. Most egy hasonló interaktív játék indult Terror címmel, ám ez a mű sokkal komolyabb: ezúttal esküdtszéket alakítanak a nézők.
Automatikusan generált description
Fotó: Laufer László
Kezdjük ott, hogy ezzel a színművel búcsúzik Rázga Miklós a baranyai színházbarátoktól, mert tíz évi igazgatóság után távozik Pécsről. Ez tehát az utolsó szakmai munkája a vezetői ciklusból, egy kortárs német színmű rendezése, aztán a Kaposvári Egyetemen színészmesterségre tanítja a fiatalokat. Mindemellett nem akármilyen záródarab ez, Ferdinand von Schirach praktizáló sztárügyvéd írta, aki egy bírósági tárgyalás minden részletét pontosan kidolgozta jogilag.
A sztori az, hogy repülőgépet térít el egy terrorista, melyet egy zsúfolt labdarúgó-stadionra akar vezetni. A vádlott pedig a vadászpilóta, akinek döntenie kellett, hogy lelövi a gépet 164 ártatlan utassal, vagy hagyja, hogy 70 ezer nézőre zuhanjon a repülő. Elhangzanak a vádak, az érvek, a nézőknek mint esküdteknek pedig szavaznia kell a végén, erkölcsi, alkotmányossági, jogszabályi kérdéseket mérlegelve, világrendeket ütköztetve, hogy bűnös-e a pilóta.
Rázga Miklóstól megtudtuk, néhány éve Németországban volt a színjáték ősbemutatója, és a Budapesti Katona József Színház is bemutatta már, ezt a szövegkönyvet használták most Pécsett is. A darabnak pedig saját honlapja van, ahová felkerül minden előadást követően, hogy szerte a világban hol hogyan döntöttek a nézők. A Föld különböző pontjain igen változó a felelősség megítélése, Európa például sokkal felmentőbb, mint a Távol-Kelet. A pécsiek eddig 2/3:1/3 arányban az ártatlansága mellett voksoltak.
A hétvégén kétszer játszották el a színművet telt ház előtt, és megfigyelhető volt, hogy kifelé menet jött a „harmadik felvonás”, amikor a családok, baráti társaságok tovább érveltek a véleményük mellett. A jogi és morális kérdéseket tovább boncolgatva aztán az is kiderül, hogy számtalan hasonló analógia található a saját életünkben. Tudni kell továbbá, hogy a nézőnek nem kell feszengenie, nincs provokálva, ha nem akar, nem nyilatkozik.
Mint Lipics Zsolttól, a teátrum új igazgatójától megtudtuk, a következő évadban is műsoron tartják az előadást.
A POSZT-ra is eljutott rendezése
Rázga Miklós 1966-ban született Budapesten. Elvégezte a Színház- és Filmművészeti Egyetemet (1991), 1993-tól a Pécsi Nemzeti Színház tagja, melynek 2011–2021 február között volt az igazgatója. Az ezredfordulótól több darabot rendezett a PNSZ-ben (például az Antigonét vagy a POSZT-ra is eljutott A vágy villamosát). Szerepelt a Kisváros, a Barátok közt, a Tűzvonalban tévéfilmsorozatokban. Néhány pécsi darab a közelmúltból, melyben láthattuk: Játszd újra, Sam!, Amadeus, Vészhelyzetben, Ádám almái, 12 dühös ember, Bánk bán, Balfácánt vacsorára.