2023.02.28. 07:00
A balesetek egyik legfőbb oka a gyorshajtás
Fotó: Huszár Márk
Gyorshajtás, biztonsági eszközök ellenőrzése, ittas sofőrök kiszűrése. Többek között ezeket is nézheti a magyar rendőrség annak a nemzetközi akciónak során, melyet az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata szervez és jelenleg is zajlik.
Idén még tíz nemzetközi rendőrségi ROADPOL-razzia várható az Európai Unió tagállamainak útjain. Márciusban a biztonsági öveket, áprilisban a gyorshajtókat, májusban tehergépjárműveket és autóbuszokat ellenőrzik a rendőrök. Júniusban az ittas vezetők kiszűrésére fókuszálnak, majd augusztusban újra sebesség-ellenőrzést tartanak, míg az év hátralévő részén a mobilozó, illetve drog hatása alatt vezetők kiszűrésére összpontosítanak a rendőrök az Európai Unióban.
Magyarország minden évben csatlakozik a nemzetközi ellenőrzés sorozathoz. Az egyik legnagyobb akció az úgynevezett ROADPOL „Speedmarathon”, amely a gyorshajtókra fókuszál. Tavaly március 24-én összesen 48 helyszínen mérték a járművek sebességét a baranyai rendőrök. Több mint 15 ezer járművet ellenőriztek, amelyek közül 143 gyorshajtót szűrtek ki. A baranyai rekorder az a sofőr lett, aki a megengedett 90 km/h helyett, 187 km/h-val száguldozott. A rendkívüli mutatványt értékelve 200 ezer forint közigazgatási bírsággal, valamint nyolc közlekedésrendészeti büntetőponttal jutalmazta a rendőrség.
Idén a ROADPOL honlapja szerint a Speedmarathon elnevezésű sebesség ellenőrzést április 21-én tartják. Két évvel ezelőtt az akcióbab az Európai Unió 16 országa vett részt, tizenkét és félezer rendőr traffiapaxolt hétezer helyszínen. Több mint kétmillió autót ellenőriztek, ebből 145 ezren kaptak büntetést a sebesség túllépése miatt. A 2021-es európai Speedmarathon-rekordere egy Belgiumban közlekedő Bentley sofőrje lett, aki a megengedett 120 km/h sebesség helyett 262-el repült az úton, míg a második és harmadik helyezést két Olaszországban közlekedő vezető kapta, az ezzel járó súlyos összegű eurós büntetéssel, akik az autópályán 235 és 236 km/h-s sebességgel robogtak.
Nem feltétlen cél a büntetés
A Speedmarathon ötletét a német Észak-Rajna-Vesztfália szövetségi állam dolgozta ki. Itt a közösség embereit felkérték, hogy szavazzanak arra a helyre/helyekre ahol sebességellenőrzést szeretnének. A német ötletet nagy lelkesedéssel fogadták, és azóta valamennyi ROADPOL-tagállam alkalmazta. Pár évvel ezelőtt a ROADPOL szervezet titkára, a holland Henk Jansen azt nyilatkozta, hogy a gyorshajtás szankcionálása nem cél, hanem egy hatékony eszköz. Reméli ezzel felhívják a vezetők figyelmét a veszélyre, mivel az elmúlt évek statisztikái szerint Európában 25 ezer halálos baleset gyorshajtás miatt történt.