Fogyasztóvédelem

2024.09.15. 14:00

Sokaknak okoz bosszúságot és kárt az online vásárlás

Szinte mindennaposak az online vásárlások miatti panaszok a fogyasztóvédelmi szervezeteknél - a Távol-Keletről rendelt termék esetén, ha az hibás, a jogorvoslat szinte lehetetlen.

Wald Kata

Fotó: Flajsz Péter

Szinte mindennaposak az online vásárlással kapcsolatos panaszok a fogyasztóvédelmi szervezeteknél - a Baranya Vármegyei Fogyasztóvédelmi Egyesülettől is a legtöbben ilyen ügyekben kértek tavaly segítséget. Beszámolójuk szerint tipikus hiba, hogy az interneten bemutatott termék különlegessége „rabul” ejti a fogyasztót, és nem győződik meg az eladó vállalkozás kilétéről, hollétéről. Csak akkor kezdenek az eladó után kutakodni, ha a termék nem megfelelő, és ilyenkor rendszerint az derül ki, hogy ázsiai vállalkozástól vásároltak, amelyik, ha önként nem partner a vita rendezésében, akkor a fogyasztó nem tudja érvényesíteni igényét. 

Az egyesület tapasztalatai szerint ezekben az esetekben jellemzően előre fizetést kötnek ki, de az utánvét se garancia - a vevő csak fizetés, majd a futár távozása után bontja ki a csomagot, így akkor győződhet csak meg róla, mit is kapott. - Ezekben az esetekben, ha ismert is a cím, ahova a vevő elállás esetén visszaküldheti a terméket, a szállítás költsége fogja elriasztani őt elállási jogának gyakorlásától. Ugyanis a cím rendre külföldi, leginkább ázsiai, ahova a szállítási költség sokszor a rendelt termék árának többszöröse - hangsúlyozza az egyesület. 

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) is hasonló tapasztalatokról számol be - közlésük szerint szinte nincs nap, amikor ne érkezne olyan fogyasztói panasz az ingyenesen hívható telefonszámukra, amelyben online vásárlással kapcsolatban merül fel problémája a fogyasztónak. - Az esetek többségében a hívó fél azt sem tudja megmondani, kitől rendelte a terméket. Pedig ennek ismerete fontos, hiszen ha online piactéren magánszemélytől rendelünk, akkor jóval kevesebb jog illet meg minket, mint hagyományos vállalkozástól történő rendelés esetén - hívják fel a figyelmet. Ilyenkor nem illeti meg a fogyasztót az elállási jog, nincs jótállási joga, nem vonatkoznak a panaszkezelési szabályok a szerződésre, nem indulhat fogyasztóvédelmi hatósági eljárás jogszabálysértés esetén, és nem kezdeményezhető békéltető testületi eljárást sem.

- Ha pedig Távol-Keletről rendelünk egy terméket, még ha vállalkozás is az eladó fél, jóval nehezebb, szinte kizárt a jogérvényesítés - hangsúlyozza a szövetség. 

- A legfontosabb, hogy vásárlás előtt tájékozódni kell, ki az eladó: magánszemély, vagy vállalkozás. Ha utóbbi, akkor meg kell nézni, hogy vannak-e megfelelő elérhetőségi csatornái, e-mail cím, postacím, székhely. Azt is meg kell vizsgálni, hogy magyar, európai vagy távol-keleti vállalkozásról van-e szó, mert ez nem mindegy a későbbi esetleges probléma megoldása miatt - emeli ki a FEOSZ.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!