2024.09.24. 15:00
Mi a teendő, ha eltérés van a saját és az adóhivatal adatai között?
Sokan már kézhez kapták az adószámla-értesítőt vagy online megtekinthették az aktuális adatokat. Mi a teendő, ha eltérés van a saját nyilvántartás és az adóhivatal adatai között?
Fotó: Viszló Balázs
Adószámla-értesítést csak az kap, akinek legalább egy adónemen ötezer forintnál több tartozása, vagy ezer forintnál több túlfizetése van. Az elektronikus eléréssel rendelkező adózóknak elektronikusan, a többieknek pedig postán érkezik az értesítés. Akik fizetési kötelezettségüket tavaly nem, vagy csak késedelmesen teljesítették, és emiatt ötezer forintot elérő pótlékuk is keletkezett, azok a pótlékról is kapnak tájékoztatást.
Milyen formában keresik meg a hivatalt az adózók az adószámla egyeztetése miatt?
Ebben az időszakban jelentősen megnövekszik az ügyfélforgalom mind az ügyfélszolgálatokon, mind a 1819-es infóvonalon. Az adószámla-értesítőn szereplő információk értelmezése nem mindig megy elsőre, ezért sokan kérnek segítséget személyesen vagy telefonon.
Milyen értelmezési hibákat vétenek az adózók?
A legnagyobb gondot az jelenti, ha túlfizetéses és tartozásos adónem is szerepel az értesítőn. Mit jelent a +/-, és mit jelent az adóelőleg miatti többlet egyes adónemeken? Tartozás esetén „+” jelöléssel előírás (befizetendő összeg) van az adószámlán. Túlfizetés esetén pedig mínusz (-) jelöléssel jóváírás (befizetett összeg) szerepel az adószámlán.
A kettő egyenlege lehet:
Előírás (+) = Jóváírás (-) → 0
Előírás (+) > Jóváírás (-) → tartozás (+)
Előírás (+) < Jóváírás (-) → túlfizetés (-)
A kötelező adóelőlegfizetéshez (jóváírt, befizetett összeghez) mindig kapcsolódik egy időben későbbi bevallási kötelezettség (előírt, fizetendő összeg), így lesz a számlán lévő kvázi többletből, rendezett befizetés.
Hogyan kérheti a túlfizetés kiutalását az adózó?
Az adózó a valós túlfizetést az ATVUT 17-es nyomtatványon kérheti vissza a hivataltól. A tartozás rendezhető utalással, csekkes fizetéssel, és elektronikus fizetési módokon, akár az Ügyfélportálon (ÜPO) is. Amennyiben egy másik adónemen tényleges túlfizetése van az adózónak, akkor azt átvezetheti az ATVUT17-es nyomtatványon arra az adónemre, amelyen tartozása van.
Mit tehet az adózó, ha nem tudja a tartozását egyben megfizetni?
Abban az esetben, ha a tartozást egyösszegben nem tudja az adózó megfizetni, fizetési könnyítést kérhet a hivataltól. Ez lehet például részlefizetés, halasztás, mérséklés. A fizetési könnyítést automatikus részletfizetési kérelemmel is lehet igényelni, vagy az általános szabályok szerint nyújtható be a hivatalhoz a kérelem.
Melyek a leggyakoribb hibák?
- rossz számlaszámra utalás
- a közlemény rovatban nem szerepel az adóazonosító jel, adószám
- csekkigénylés, nyomtatványon szeretnének az adózók részletfizetést kérni
- az előlegként befizetett/levont, „kvázi túlfizetés” visszaigénylése
Hol lehet az adószámla adatait nyomon követni?
Az adószámla aktuális állapota a NAV elektronikus ügyintézési felületein is bármikor megtekinthető, a NAV Ügyfélportálján (ÜPO) vagy a NAV-Mobil alkalmazásán az Adószámla funkciónál. Érdemes rendszeresen figyelemmel kísérni az adószámlát, mert így megelőzhető a korábbi időszakokra vonatkozó tartozások felhalmozódása is. A túlfizetést pedig az elévülés után már nem lehet visszaigényelni.
Hova fordulhatnak az adózók segítségért?
Akinek segítségre van szüksége az adószámlája értelmezéséhez, általános kérdésekkel hívhatja a NAV Infóvonalát a 1819-es telefonszámon. Konkrét ügyek intézéséhez ügyfél-azonosító szám (PIN-kód) vagy részleges kódú telefonos azonosítás szükséges. Ügyfél-azonosító szám legegyszerűbben az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban igényelhető a TEL-nyomtatványon, ennek menetéről szintén elérhető a NAV honlapján egy részletes útmutató.
Az adószámla egyeztetésére az ügyfélszolgálatokon is lehetőség van.