2024.06.22. 12:30
Az elállási jog nem mindig illeti meg a vevőt
Fotó: Prapass Pulsub/getty
Ha egy termék hibás, illetve nem úgy néz ki, vagy nem úgy működik, ahogy azt megvételre hirdették, a kereskedőnek az uniós jog értelmében meg kell javíttatnia, vagy ki kell cserélnie, illetve árengedményt kell adnia, esetleg az egész vételárat vissza kell térítenie
- hívja fel a tudnivalókra a figyelmet tájékoztatójában a Baranya Vármegyei Fogyasztóvédelmi Egyesület. A vevőt minden esetben díjmentesen megilleti a legalább kétéves szavatosság.
Az egyesület arra is kitér, hogy 14 napon belül minden online vásárolt terméket indoklás nélkül vissza lehet küldeni, a 14 nap letelte után viszont rendszerint csak akkor kérheti a fogyasztó a vételár részleges vagy teljes megtérítését, ha a termék hibás, és sem megjavítani, sem kicserélni nem lehet.
Fontos tudni azt is, hogy vannak olyan termékek, amelyekre a 14 napos elállási időszak nem vonatkozik. Ide tartoznak a repülő- és vonatjegyek, koncertjegyek, szállodafoglalás, autóbérlés, a konkrét időpontokra megrendelt étkeztetési szolgáltatások. A rendszeresen házhoz szállított árucikkekre és italokra se vonatkozik a 14 napos elállási jog illetve egyedi megrendelésre készült vagy a vevő egyéni igényeihez igazított termékek esetében se érvényesíthető.
- Az olyan hang- és képfelvételekre, illetve számítógépes szoftverekre, amelyek lezárt csomagolását a vevő felbontotta, szintén nem vonatkozik a 14 napos elállási időszak, ahogy az online digitális tartalmakra se, ha a fogyasztó elfogadta, hogy a letöltés, illetve adatátvitel megkezdésekor elveszti elállási jogát
- emeli ki az egyesület. A 14 napos elállás lehetősége a magánszemélytől vásárolt termékek esetében se áll rendelkezésre, ahogy a sürgős javítási és karbantartási munkákra kötött szerződéseknél se.