2024.04.06. 16:20
Ha az eladó magánszemély, probléma esetén a vevőnek elállási joga nincs
A használt ruházati termékek adás-vételére szakosodott, nagy népszerűségnek örvendő online piactér használata is rejt veszélyeket - hívja fel a figyelmet összeállításában a Baranya Vármegyei Fogyasztóvédelmi Egyesület.
- Az internetes platformot a VINTED, UAB társaság, egy Litván Köztársaságban bejegyzett vállalkozás üzemelteti, aktív felhasználói köre Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Magyarország, Litvánia, Svédország és Románia lakosságából kerül ki
- részletezi az egyesület.
A weboldal olyan, mintha a „pécsi vásár használt cikk piaca” lenne online térben. Van egy üzemeltetője, amely cég lehetőséget biztosít vevőnek és eladónak használt cikk (főként ruházati cikkek és cipők) adás-vételére online felületen. Az eladó kizárólag magánszemély lehet, amit az üzemeltető vállalkozás az általános szerződési feltételében ki is köt.
Az egyesület felhívja a figyelmet, hogy a fogyasztóvédelmi rendelkezésekben biztosított jogaival – ilyen például az elállási jog – a magánszemély akkor élhet, ha vállalkozástól vásárol. Ha tehát az eladó magánszemély – mint az érintett online piactér esetében -, a megvett és kifizetett termék visszavételre az eladó a hatályos magyar jogszabályok alapján nem kötelezhető.
Jóllehet a vitás esetek rendezésére a piactér alkalmaz egy „vásárlóvédelem” elnevezésű visszatérítési politikát, amelynek lényege, hogy lehetővé teszi a vevő számára, hogy visszatérítést kérjen az elveszett, sérült vagy a leírástól jelentősen eltérő tételek esetében, a Baranya Vármegyei Fogyasztóvédelmi Egyesület véleménye szerint azonban, ha nincs megegyezés az eladó és vevő magánszemély között, akkor a polgári jog szabályai az irányadók. Tehát ha a magánszemélyek nem tudnak megegyezni a vitájuk rendezését illetően, akkor igényüket kizárólag jogi eljárás keretében tudják érvényesíteni.
- Ha a piactér használójának, kizárólag a platform működésével kapcsolatban merül fel vitás ügye, és azt a felek egymás között nem tudják megoldani, úgy a felhasználó az Európai Fogyasztói Központtól kérhet segítséget igénye érvényesítéséhez az [email protected] e-mail címen
- hívja fel a figyelmet az egyesület.