2024.01.28. 20:00
Kevesebb a vevő, sokan most kivárnak az autóvásárlással
A koronavírus-járvány idején szárnyalt a használtautó-piac, ám jelenleg az infláció negatív hatását lehet érezni. Csökkent a vásárlási kedv, kevesebb az autóeladás s továbbra is az alsó-középkategóriás autók a legnépszerűbbek.
A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének adatai alapján a használt autó forgalomba helyezés (külföldről behozott autók esetén) 16,2 százalékkal csökkent a tavalyi évben 2022-höz képest. Török Tamás pécsi kereskedőtől, az MGOE titkárától megtudtuk, hogy ami a piacot illeti, elindult egy minimális árcsökkenés, de ez csak a kereslet hiánya miatt van így. Az infláció miatt feljebb kellene menjen az autók ára, de mivel az emberek általánosságban csökkentették nem létfontosságú kiadásaikat (például az autóvásárlás) egyre kevesebb a vevő. Az egyre kevesebb vevő pedig azt generálja, hogy csökken az autók ára.
– Észrevehető volt, hogy tavaly decemberben nagyon sok ember kereste fel a kereskedéseket azzal, hogy eladná az autóját. Jellemzően a piaci ár alatt, főleg az 500 ezer forint - 1,5 millió forint értékű autókat. Azok pedig, akik akkor venni szerettek volna, inkább beszámoltatták az autójukat
– tájékoztatott minket a kereskedő.
Török Tamás tovább árnyalta a piac jelenlegi állását. Mint mondta, aki nehéz helyzetbe kerül eladná az autóját, ugyanis a gépjármű olyan ingóság, amitől viszonylag könnyebben lehet szabadulni. Ezek az emberek kivárnak, talán majd az év elején, a tavaszi időszakban vásárolnak helyette másik autót. A magánszemély-eladók is nehéz helyzetben vannak most. Kiszámíthatatlan a piac az eladás szempontjából, nehezen találják meg a vevők az eladót.
A vásárlók között is az alsó-középkategóriás autók a legnépszerűbbek. Az új, modern fejlesztésű, 1000 cm³-es, turbómotorokkal felszerelt autók is jó konstrukciónak tűnhetnek, ám ezek szervizeltetésére a garancia letelte után jellemzően sokat kell költeni.
A használt autók forgalomba helyezésével kapcsolatban pozitívum, hogy a Közlekedési Hatóságon való várakozási idő jelentősen lecsökkent, most nagyjából 10 nap. Ez korábban akár 4-5 hét is lehetett. Ez is annak köszönhető többek között, hogy csökkent a vásárlási kedv, kevesebb az autóeladás.
Megemlítendő még, hogy a Vörös tenger déli részén kialakult háborús helyzet az autópiacot is érinti. Csak nagy kerülővel, hosszabb idő alatt érkeznek Európába a távol-keleti szállítmányok, így gépjármű alkatrész ellátottság is nagyon nehézkes lesz.
Az elektromost sokkal nehezebb eladni
Török Tamás azt is elmondta, hogy az elektromos és hibrid autókat még mindig nehezebb eladni. Ennek oka ezek magasabb árfekvése és az, hogy az emberek tartanak tőlük a jelentős javítási költségek miatt.
Érdekesség, hogy a hasznaltauto.hu adatai alapján – a cikk megírásának időpontjában – országosan közel 3500 darab használt elektromos autót kínáltak eladásra. Ebből Pest vármegyében 705 darab, míg Baranyában 55 található. Teslából például a Hasznaltautó honlapon országos szinten 400 darab eladó van, ebből Baranyában 4 darab. E típusok tehát még mindig inkább főváros centrikusak. A legolcsóbb, Pécsen található elektromos autó egy 2,9 millió forintos jármű. Ez az az árkategória, ami sokaknak nem megfizethető.