2022.07.11. 19:31
Szigorúbban szabályozzák az online árusítást
Fotó: Mártonfai Dénes
Egyre népszerűbb az online vásárlás, melynek a pandémia előtt időkhöz képest megsokszorozódott a volumene. A világhálón vásárlókat azonban a korábbiaknál sokkal hatékonyabban védik, hiszen nemrégiben lépett életbe az úgynevezett Omnibusz irányelv.
Az említett irányelv ugyanis például előírja, hogy a terméket online kínáló félnek kötelező feltüntetnie, hogy kereskedő vagy magánszemély-e.
- Ez egy webshopnál ugyan egyértelmű, de egy Facebook-csoportban akár magánszemély is lehet a hirdető - mondta el Keller Zsolt, pécsi internetes biztonsági szakértő. – Márpedig ez azért nem mindegy, mert ha kereskedőtől vásárolunk az interneten, akkor élhetünk fogyasztói jogainkkal, mint például a jótállás, vagy a vásárlástól való elállás – magánszemélyektől való vásárlásnál azonban minderre nincsen lehetőség.
Az új irányelv szerint azt is meg kell jelölniük az internetes kereskedőknek, hogy bárki, vagy kizárólag csak az adott terméket/szolgáltatást vásárló tehet-e értékelést. Felkerült ugyanis a „feketelistás” tevékenységek közé az a tisztességtelen kereskedői gyakorlat, amikor fiktív személyek adnak értékelést egy adott árucikkel kapcsolatban.
- Miután a korábbi vásárlói vélemények befolyásolják a fogyasztó döntését, ezért az új szabályozás alapján mostantól nem szerepelhetnek hamis pozitív értékelések, melyek befolyásolhatják a vásárlók döntését – értelmezi a változásokat a szakember.
Az új szabályozás értelmében tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül a rendezvényekre szóló jegyek automatizált eszközökkel történő megvásárlása és magasabb áron történő értékesítése az online térben.
További változás, hogy mostantól kötelező feltüntetni árcsökkentés vagy akció esetén a harminc napon belül alkalmazott legalacsonyabb árat, és az akció mértékét ehhez képest kell feltüntetni.