2021.11.07. 12:03
Forgalommal szemben mindenki veszélyes
Az autópályán az idős sofőr is csak pontosan annyit hibázik, mint a közlekedés bármely résztvevője.
Vannak a közlekedésben hosszú ideje működő sztereotípiák, például, hogy a hölgyek körülményesebben, lassabban mérik fel a kereszteződésekben a helyzetet, a fiatalok mindig túl vagányak, vagy hogy a kalapos idős úr a volán mögött alapból veszélyhelyzetet jelent.
Az utóbbi időben pedig – a sajtónak is köszönhetően – rendre olyan balasetekről adnak hírt, amikor 70 év fölötti urak hajtanak be szemből az autópályára, és addig törnek előre, amíg be nem következik a végzetes ütközés. Valóban ilyen fehér és fekete a helyzet az utakon? Nos, egy egészen friss vizsgálat adatai egyáltalán nem igazolják azt, hogy döntően idős, szenilis sofőrök okozzák az autópályákon az efféle baleseteket.
Egy friss hazai felmérés szerint, melyet az Országos Rendőr-főkapitányság és a Magyar Közút végzett, három évre visszamenőleg száz olyan esetet gyűjtöttek ki és elemeztek, amikor autósok a forgalommal szemben hajtottak az autópályákon. Az derült ki, hogy 18-tól 72 évesig mindenféle korosztályból akadt ilyen sofőr, mi több, az életkori eloszlás is egyenletes, egyáltalán nincs kiemelt korcsoport, mely gyakrabban követne el ilyen hibát. S bebizonyosodott, hogy nincs kiemelt autópálya sem, ahol az átlagosnál többször fordulnának elő ilyen esetek: például nincs különbség az évtizedek óta működő csomópontok és a vadonatúj felhajtók baleseti mutatóiban (sokan ugyanis az utóbbi veszélyességét hangsúlyozták).
Az viszont egységes, hogy a sofőr mindig figyelmetlen amikor rossz irányból hajt fel a pályára. Továbbá egyformán zajlik az is, hogy az érintett autóvezető újabb és újabb hibákat követ el, amíg csak be nem következik a baj. Például, általános, hogy ilyenkor megpróbálnak megfordulni, vagy visszatolatni s úgy elérni mielőbb a kihajtót.
Szakemberek szerint ha már megtörtént a felhajtás a rossz oldalon, akkor a sofőrnek az az elsődleges teendője, hogy szorosan a szalagkorlát mellé húzódjon és rögtön kirakja az elakadásjelzőt. Aztán az utasaival együtt vegye fel a láthatósági mellényt, hagyják el mindannyian a gépkocsit, majd a szalagkorlát mögé húzódva kérjen telefonon segítséget.