2021.03.24. 08:05
Készen áll a további terjeszkedésre a Mol
A vállalatcsoportot váratlanul érte a járványhelyzet és a gazdasági válság, de gyorsan reagálva optimalizálták mind a kiskereskedelmi, mind a finomítói, mind pedig a logisztikai tevékenységüket.
Több mint 1900 töltőállomással rendelkezünk a régióban, öt éven belül ezt a számot 2200-ra tornáznánk fel – mondta a Világgazdaságnak Ratatics Péter, a Mol csoport fogyasztói szolgáltatásokért felelős ügyvezető igazgatója, aki beszélt az üzemanyag-áremelések hátteréről és az elektromos töltőhálózat kiépítéséről is.
A tranzitforgalom eltűnt, ahogy a tömeges home office miatt a munkába járók is hiányoznak az utakról. Eközben tavaly április óta a másfélszeresére drágult a benzin. A töltőállomások szempontjából milyen szakaszokra különíthető el a járvány?
Az első hullám volt a mélypont, teljesen váratlanul és felkészületlenül ért minket az új helyzet. Elég csak a Waze navigációs alkalmazás valós idejű statisztikáit nézni: a fővárosban egy átlagos hétköznapon csúcsidőben 18 ezernél is többen használják az applikációt, de ez a szám 2020 márciusában 6500-ra csökkent. És bár nyáron újra felment 15 ezerre, a múltheti adatok alapján most majdhogynem ugyanott tartunk, mint tavaly ilyenkor, azzal a különbséggel, hogy már sokkal felkészültebbek vagyunk. Igyekeztünk a vásárlók számára teljesen biztonságos környezetet kialakítani, valamint termékkínálatunkat is a járványhelyzet követelményeihez igazítani. A töltőállomások forgalma lekövette ezt a hullámzást, de ahogy a Mol 2020-as eredményein is látszik, a fogyasztói szolgáltatások üzletága sikeresen ellenállt a válság kihívásainak. A szegmens minden idők legmagasabb, 510 millió dolláros (156 milliárd forintos) EBITDA-ját produkálta 2020-ban, ami 8 százalékkal magasabb a 2019-es eredménynél.
A vállalatcsoport eredménye viszont a járványhelyzet és a gazdasági válság miatt 2019-hez képest még így is 16 százalékkal csökkent. Váratlanul ért minket a helyzet, de gyorsan reagálva optimalizáltuk mind a kiskereskedelmi, mind a finomítói, mind pedig a logisztikai tevékenységünket, biztosítva az ország energiaellátását. Az áprilisi mélypontot követően az üzemanyag-kereslet is fokozatosan helyreállt az év végére.
Az üzemanyag ára, hasonlóan a legtöbb fogyasztási cikkéhez, számos piaci körülménytől függ. Így például a kőolaj világpiaci árától, amely 2020 tavaszán 20 dolláros szintre süllyedt, magával rántva mind a benzin, mind pedig a gázolaj árát.
Ezt követte egy „plató”, amikor az olaj ára 43-45 dolláron stabilizálódott, ősszel csökkentek kicsit az árak, tél óta pedig kilőttek, a kőolaj hordójáért jelenleg 70 dollár körüli árat kérnek. A devizaárfolyam változásáról még nem is beszéltünk, tavaly 290,58 és 337,46 forint között mozgott az amerikai dollár. Jó hír viszont, hogy a negyedévenként meghatározott jövedéki adót a Brent olaj hordónkénti árához igazítják, így az üzemanyagok adótartalma áprilisban várhatóan csökkenni fog, ötven dollár fölötti olajár esetén ugyanis a benzin adómértéke 5, a gázolajé 10 forinttal mérséklődik.
Eközben hol tart az elektromos töltőhálózat kiépítése?
A hálózat 2012 óta folyamatosan bővül, jelenleg 75 elektromos töltőt üzemeltetünk országszerte. Emellett a konzorciumi partnereinkkel hat országon (Csehország, Szlovákia, Szlovénia, Horvátország, Magyarország és Románia) átívelő, régiós hálózatot hozunk létre az Európai Unió által támogatott NEXT-E keretében. A hamarosan lezáruló projektben működőket is beszámítva a Molnak és leányvállalatainak a töltőállomásain már több mint 160 elektromos töltő üzemel a régióban.
Terveink szerint az év végére a régióban a töltőállomásaink 10 százalékán, több mint 200 helyen lesz elektromos töltőnk. A folyamat felgyorsulását a fogyasztói igények is támogatják: évről évre emelkedik az elektromos autók száma, így a töltők kihasználtsága is.
A 2020 nyarán bevezetett Mol Plugee alkalmazás 5000 felhasználója átlagosan 45 percig használja a töltőket, és 15 kilowattóra villamos energiát tölt.
Miért volt fontos éppen most felvásárolni a Marché éttermeket, amikor kilencből hét már így is Mol-kúton üzemelt?
Tovább erősítjük integrált üzleti modellünket, minden szempontból energiát adunk az embereknek. Az éttermek közvetlen szomszédsága miatt valóban szimbiózisban éltünk eddig is, de ez a kapcsolat a jövőben messze túl fog mutatni a társbérleten.
Az akvizícióval tovább tudjuk fejleszteni a gasztronómiai kínálatot, kamatoztathatjuk a vendéglátásban megszerzett tapasztalatainkat, és stratégiai célkitűzéseinknek megfelelően komplex szolgáltatási központokat hozhatunk létre a Fresh Corner márkanév alatt.
Az a cél, hogy magas színvonalú kényelmi szolgáltatásokat nyújtsunk a vendégeinknek, és növeljük az utazás élvezeti értékét is. A szóban forgó éttermek kulcsfontosságú töltőállomások mellett találhatók, így stratégiai fontosságú helyszíneken tudjuk élesben tesztelni a régóta érlelt koncepciónkat.
Hogyan teljesít a 2015-ben elindított Fresh Corner koncepció?
Ma már 185 Fresh Corner található hazánkban és 955 a régióban, az év végére 1039 értékesítési pontra terjesztjük ki a hálózatot. Egyre változatosabb gasztrokínálattal és kényelmi szolgáltatásokkal várjuk a fogyasztóinkat, a jövő kulcsát pedig az erőteljes digitalizációban látjuk. Napi egymillió tranzakciót bonyolítunk le, és több mint 10 millió stabil ügyfelünk van. Mára a régió legnagyobb kávézólánca lettünk: percenként majdhogynem száz kávét adunk.
A tervek szerint 2030-ra a vállalatcsoport EBITDA-jának 30 százaléka a fogyasztási cikkekből és szolgáltatásokból származik majd.
De a járvány a Fresh Cornerek forgalmára is hatással volt, főleg az autópályákon érzékelhető tranzitforgalom-csökkenés miatt.
Van a küszöbön a Marché-akvizícióhoz hasonló lépés?
A Mol csoport 2030+ Shape Tomorrow stratégiájának megfelelően célunk közelebb kerülni az ügyfeleinkhez, élményeket vinni a mindennapjaikba, ehhez a régiós hálózat bővítésére is szükség van. Több mint 1900 töltőállomással rendelkezünk a régióban, öt éven belül ezt a számot 2200-ra tornáznánk fel. Egyúttal bővítjük kínálatunkat, hogy az alternatív üzemanyagok piacán is meghatározók legyünk.
Hosszútávon kiszorul a hagyományos benzin és dízel, de hogy mi lesz a jövő üzemanyaga, még nem lehet biztosan tudni.
Több vasat is tartunk a tűzben: elektromos töltőrendszereket építünk, bioüzemanyagot állítunk elő, és vizsgáljuk a hidrogén-üzemanyagok gyártását is.
A teljes cikket itt olvashatja el.