négy keréken rohanó idő

2018.03.08. 07:46

Gyorsan fogynak a keleti kocsik

Egyre szerényebb szeletet hasítanak ki a járműállományból az egykori szocialista országok gyártmányai. Még mindig Ladából van a legtöbb.

Forrás: shutterstock

Fotó: Art Konovalov

A Világgazdaság cikkéből kiderül, hogy öt év alatt kevesebb mint a felére esett vissza a Magyarországon forgalomban lévő, az egykori keleti blokkban gyártott személyautók száma: a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss táblázataiban szereplő hét márka – Lada, Moszkvics, Polski Fiat, Tavria, Trabant, Wartburg, Zasztava – példányaiból összesen 72,3 ezret tartottak nyilván 2017 végén, ami 55,8 százalékkal kevesebb az öt évvel korábbinál, és 13,6 százalékkal marad el a 2016 végitől. (Az adatok nem teljes körűek: a Daciákat és Skodákat az újabb típusokból futó autók nagy száma miatt ki kellett hagyni a kalkulációból, és hasonló okokból pontatlanok a Ladákra vonatkozó statisztikák is, miközben több márkát már nem is tart nyilván a KSH.)

A statisztikai hivatal adatai szerint a mostanra megmaradt keleti autók túlnyomó többségét három márka adja: Ladákból valamivel több, mint 45 ezret tartottak nyilván Magyarországon 2017 végén – ám ebben van több ezer, 1990 után gyártott autó is –, Trabantból 13,3 ezer, Wartburgból pedig csaknem 7500 szerepel a hivatal adatbázisában. A gyorsan apadó szám miatt természetesen a szocialista gyártmányok súlya is folyamatosan csökken a teljes személyautó-állományon belül: az említett hét márka részesedése a 2012-es 5,47 százalékról tavaly év végére hajszállal 2 százalék fölé csökkent.

A leggyorsabban a Polski Fiatok és az itthon a 90-es évek elején megjelent Tavriák darabszáma olvad Magyarországon: a 2012 vége óta eltelt öt év alatt 68, illetve 71 százalékkal csökkent a számuk.

(A nem túlságosan jó hírű Tavriákból múlt év végére csak 130 maradt a KSH adatbázisában.)

A keleti blokk járműveiből – nem meglepő módon – a használtpiacon is egyre kevesebb akad. A Használtautó.hu portálon tegnap összesen 444 szocialista gyártmányú kocsi szerepelt a kínálatban – úgy, hogy a Dacia, Skoda, és Lada márkáknál csak az 1990-ben vagy korábban gyártott példányokat vettük figyelembe –, pedig az összes személyautó-hirdetés száma megközelítette a 102 ezret.

A használt autókat hirdető portálon is a Ladákból van messze a legtöbb, majd a Trabantok és a Wartburgok következnek a sorban. Régi Skodákból már csak 54-re volt találat, de az 1300-as és 1310-es Daciákból is csak 11-et kínáltak ezen a honlapon eladásra a tulajdonosaik.

A KSH adatai szerint a hazai személyautópark mérete folyamatosan növekszik:

a 2017 végén nyilvántartott 3,47 millió kocsi 4,8 százalékkal több az egy évvel korábbinál.

A járműparkban a legnagyobb szelet – 475,4 ezer autóval – az Opelé, majd csak kicsit lemaradva a Suzuki következik 415,8 ezer személykocsival.

Az 5 százalék feletti részesedést elérő márkákba – az említetteken kívül – sorrendben a Volkswagen, a Ford, a Renault és a Skoda fért még bele: az első hat gyártó nyilvántartott autóinak részesedése meghaladta az 55 százalékot a teljes személykocsiparkból.

 Borítókép: Shutterstock / Art Konovalov

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!