2018.10.26. 19:19
De mi kerül ezen a festményen több mint 120 millió forintba?
Az alkotója nem ember, hanem egy algoritmus.
(FILES) In this file photo taken on October 22, 2018, a woman looks at a work of art created by an algorithm by French collective named OBVIOUS which produces art using artificial intelligence, titled "Portrait of Edmond de Belamy," at Christie’s in New York. - The "painting" smashed new boundaries on October 25, 2018, selling for $432,500 and becoming the first piece of Artificial Intelligence art sold at a major auction house, Christie's said. (Photo by TIMOTHY A. CLARY / AFP) / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY MENTION OF THE ARTIST UPON PUBLICATION - TO ILLUSTRATE THE EVENT AS SPECIFIED IN THE CAPTION
Forrás: AFP
Fotó: TIMOTHY A. CLARY
Négyszázharminckétezer dollárért kelt el egy számítógépes algoritmus által készített kép a Chirstie's aukciósház csütörtöki New York-i árverésén. Ez volt az első mesterséges intelligencia által készített műalkotás, amelyet aukciósház árverésre vitt.
A kép árát hétezer-tízezer euróra becsülték az aukciósház szakértői. Öt licitáló egy perc alatt a magasba röpítette az árat, és végül egy telefonos ajánlattevő nyerte a licitet – közölte a Christie's.
A képzeletbeli Edmond de Belamyról készült portré egy férfit ábrázol sötét csuhában fehér gallérral, aki egy francia papra emlékeztet a 17. vagy 18. századból.
A mű létrehozása a párizsi Obvius kollektíva munkája, Hugo Caselles-Dupre számítógépmérnök gyerekkori barátaival, Gauthier Vernier-vel és Pierre Fautrellel közösen írta meg az algoritmust és hozta létre a kollektívát.
A Generative Adversarial Network (GAN) nevű algoritmus már létező festmények adatbázisát „bekebelezve” hoz létre új képeket. Az Edomd de Belamyt ábrázoló képnek és a Belamy-sorozat többi alkotásainak elkészítéséhez például 15 ezer portrét tanulmányozott.
Pierre Fautrel szerint az algoritmus még nem tökéletes, a vászonra nyomtatott és bekeretezett portrék elmosódottak, ám – mint fogalmazott – a technológia nagyon új, és az igazán jó eredmények eléréséhez olyan jelentős fejlesztésekre van szükség, amelyek egyelőre még nem elérhetőek a számukra.
A francia trió egy képét korábban már megvásárolta egy párizsi gyűjtő, Nicolas Laugero-Lasserre, aki 10 ezer euró fizetett az alkotásért. „Ami igazán megdöbbentő volt az az, hogy fogalmuk sincsen a művészetről” – mondta Laugero-Lasserre. Hozzátette: „az elején azt hittem, őrültek. De, hogy végül is őrültek-e, vagy zsenik? Majd meglátjuk”.
Néhány művész ugyanakkor kétli, hogy a gépek valóban képesek lennének igazi műalkotások létrehozására.
„Egy festmény mögött mindig érzelem van, legyen az düh, sóvárgás, vágyakozás. A mesterséges intelligenciában pedig benne van a mesterséges, és ezzel meg is válaszoltuk a kérdést” – hangoztatta Robert Prestigiacomo festő.
Borítókép: Generative Adversarial Network (GAN) Edmond de Belamy című festménye
AFP/TIMOTHY A. CLARY