2021.09.20. 18:00
A Facebook tudja, hogy az Instagram árt a tizenéveseknek
Azt tervezi a közösségi óriás, hogy megnyitja az Instagram 13 évesnél fiatalabb gyerekeknek készülő változatát. Ami friss információk alapján még rosszabb lépésnek tűnik, mint valaha.
Forrás: Shutterstock
Fotó: Shutterstock
A The Wall Street Journal többrészes cikksorozatot közölt a Facebookról a közösségi vállalat megszerzett belső, titkos dokumentumai alapján. A cikkek fény derítenek arra, hogy
egyes hírességeket fehérlistáznak, azaz bizonyos, úgymond kívánatos személyeket, cégeket vagy ügyeket nagy erővel népszerűsítenek a felhasználóknak.
Kiderül az is, hogy a közösségi óriáscég pontosan tudta-tudja, hogy a tulajdonában lévő Instagram kikezdi tinilányok tömegeinek a mentális egészségét.
A napvilágra került dokumentumokból világossá válik, hogy amit a Facebook nyilvánosan mond a jól ismert problémákról, az nem áll összhangban a vállalat színfalak mögötti ismereteivel. A Facebook évek óta játssza a némát – írja a TechCrunch – az általa okozott különböző társadalmi szintű problémákkal kapcsolatban.
Emlékezetes, hogy Mark Zuckerberg „őrültségnek” minősítette azt a feltevést, hogy a Facebook befolyásolta a 2016-os választásokat.
Régi PR-recept elrejteni a veszélyeket, és nyilvánosan tagadni a társadalomra gyakorolt negatív hatások ismertetését, még akkor is, ha a kutatások világosan ki is fejtik azokat.
Ez addig megy, amíg valaki – ezúttal a The Wall Street Journal – meg nem szerzi a belső kutatásaikat.
A WSJ-cikkek egyik legnagyobb felfedezése:
a vállalat pontosan tudja, hogy az Instagram komoly veszélyeket jelent a tinédzser lányok mentális egészségére.
Egy 2019-es belső kutatásuk ugyanis elismerte, hogy „háromból egy tinilánynál rontjuk a testkép-problémákat” – ami megdöbbentő beismerés egy olyan cégtől, amelyik most a még fiatalabb és sérülékenyebb korosztályokra akarja kiterjeszteni az Instagram elérhetőségét.
Idén májusban Adam Mosseri, az Instagram vezetője az alkalmazás tizenévesekre gyakorolt negatív hatása körüli aggodalmakat „meglehetősen csekélynek” minősítette.
Ehhez képest a belső használatra készült vizsgálataik egészen más képet mutattak: a WSJ szerint 2019 és 2021 között a vállalat online felmérésekkel, naplótanulmányokkal, fókuszcsoportokkal és nagyszabású kérdőívekkel vizsgálta a tinédzserek mentális egészségével kapcsolatos problémákat. Ezekből számukra többek között kiderült, a tinilányok 32%-a arról számolt be, hogy az Instagram miatt rosszabb a testképük. A kutatások szerint
a brit tinik 13%-a és az amerikai tinik 6%-a az Instagrammal hozta összefüggésbe öngyilkossági szándékát.
„A tinik az Instagramot okolják a szorongás és a depresszió arányának növekedéséért” – olvasható az egyik anyagban. „Ez kéretlenül és következetesen jelentkezett minden felmérésben.”
A WSJ jelentését követően Marsha Blackburn és Richard Blumenthal szenátor bejelentette, hogy vizsgálatot indítanak a Facebook belső kutatásai nyomán, mert fogalmazásuk szerint
„az Instagram komoly, sőt halálos veszélyt jelent a tizenévesekre.”
A vizsgálatot a szenátus fogyasztóvédelmi, termékbiztonsági és adatbiztonsági albizottsága fogja elindítani.
Nem ők az első amerikai törvényhozók, akiket megriasztott az új jelentés. Ed Markey, Kathy Castor és Lori Trahan levelet írtak a Facebooknak, amelyben követelték, hogy a vállalat álljon el az Instagram gyerekeknek szóló változatának indításától. „A gyerekek és a tizenévesek rendkívül kiszolgáltatottak, és ezek a kutatások egyértelműen lesújtó képet festenek az Instagramról, mint olyan alkalmazásról, amely jelentős veszélyt jelent a fiatalok jólétére” – írták.
Májusban egy 44 állam főügyészeiből álló csoport levélben fordult az Instagramhoz, amelyben arra kérte a vállalatot, hagyjon fel azzal a tervével, hogy az Instagramot a 13 év alatti gyerekek számára is elérhetővé tegye.
„Úgy tűnik, hogy a Facebook nem igényre reagál, hanem inkább teremt egyet,
mivel ez a platform elsősorban olyan gyerekeket szólít meg, akiknek egyébként nincs vagy nem lenne Instagram-fiókjuk” – írták. Figyelmeztettek, hogy a gyerekeknek szóló Instagram „számtalan okból káros lenne”.
Áprilisban törvényhozók „komoly aggodalmaknak” adtak hangot az Instagramnak a fiatal felhasználók lelki jólétére gyakorolt lehetséges hatásaival kapcsolatban. Fogyasztóvédelmi szervezetekből álló koalíció is követelte, hogy a vállalat fontolja meg a gyerekeknek szánt változat indítását.
Mosseri, az Instagram vezetője egy csütörtöki nyilatkozatával viszont csak tovább rontotta a helyzetet, amikor nem túl szerencsés hasonlatra ragadtatta el magát.
„Tudjuk, hogy több ember hal meg az autóbalesetek miatt, mint amennyien egyébként meghalnának, de az autók sokkal több értéket teremtenek a világban, mint amennyit elpusztítanak” – mondta a Recode podcastjában. „És szerintem ilyen a közösségi média is.”
Ellenzői rögtön rámutattak, hogy az autóipar viszont erősen szabályozott – ellentétben a közösségi médiával.
Ha Ön vagy valaki a környezetében krízishelyzetben van, hívja a mobilról is elérhető 116-123-as ingyenes lelkielsősegély-számot, vagy keresse fel a www.ongyilkossagmegelozes.hu oldalt!
Borítóképünk illusztráció