2024.11.11. 08:20
Kettőt fizet egyet vihet – ez az új trükk?
Az adathalászok megtévesztéssel, pszichológiai befolyásolással csalják ki a banki adatokat
Forrás: MW
Fotó: Cseh Gábor
Kettőt fizet, egyet vihet. Sajnos a minap tapasztaltak alapján úgy tűnik, ez a legújabb trükkje a kereskedőknek. Vagy a bankok működése a hibás. Egyelőre nem tudni, melyik az igaz.
A hétvégén, már a karácsonyra készülődve, vásároltam egy ruhaüzletben. Negyvenezer forint körüli összeget fizetem. Bankkártyával. Az eladó beütötte az összeget, nyújtotta felém a terminált, odaérintettem a plasztik kártyát, az csippant is egyet, kérte a gép a PIN kódom, megadtam, majd nem történt semmi. Pontosabban a terminátor azt írta ki, hogy a tranzakció elutasítva. Az eladó ekkor elkérte a bankkártyámat, behelyezte a készülékbe, majd ismét meg kellett adnom a PIN kódom. Ezúttal már sikeres volt a tranzakció. A blokkot megkaptam, és boldogan hagytam el az üzletet. De nem hagytak nyugodni a történtek. Ránéztem a telefonon a banki applikációmra. És meglepődve láttam, hogy az összeget kétszer vonták le. Azonnal felhívtam a számlavezető pénzintézet ügyfélszolgálatát, ahol megtudtam, hogy a bank nyilvántartása szerint mindkét tranzakció sikeres volt, tehát valóban kétszer fizettem ki ugyanazt a terméket. Rögtön visszamentem az üzletbe, ahol a kasszánál dolgozó alkalmazott nem tudott segíteni, hívta a felettesét. Aki szintén nem tudott segíteni, csak azt szajkózta, hogy ők úgy látják a pénztárgép és a terminál adatainak összevetése után, hogy csak egyszer vonták le a pénzt a kártyámról. Visszahívtam a bankot, ahol közölték, hogy a boltban keressem a hiba forrását. Az üzlet viszont a bankra mutogatott. Én meg ott álltam már nagyjából negyven perce úgy, hogy nem tudta senki megmondani, kitől várhatom vissza a pénzem.
Nem egyedi a kettőt fizet egyet vihet típusú történet
Végül az üzletvezetőig jutottam, aki kérésemre jegyzőkönyvet vett fel, és miután a terminált üzemeltető cég hétvégén nem elérhető, ígéretet tett arra, hogy hétfői napon utánajár az ügynek. Megkérdeztem, hogy mi van akkor, ha nekem 80 ezer forint volt az összes pénzem, amit most levontak a jogos 40 ezer helyett? Szombati napon történt ez az eset - kérdeztem, hogy akkor hétfőig pénz nélkül lennék? Erre válasz nem volt, csak vállvonogatás volt a válasz. Illetve szóvá tették, hogy remélik nem képzelem azt, hogy egy ekkora üzletlánc mint az övék, meg akarna károsítani - mint mondták, nem érné meg nekik. Amire csak annyit tudtam mondani, hogy remélem ők meg nem képzelik, hogy olyan pénzt követelek vissza, ami egyébként nem illetne meg.
Sajnos hasonló eset korábban is előfordult már velem egy barkácsáruházban. Akkor azonban a hiba észlelését követően egy órán belül a számlámon volt ismét a pénz. Most erre minimum másfél napot kell várnom - és persze abban nem lehetek biztos, hogy megtalálják, hol került porszem a gépezete. És akkor nem tudom, mikor kapom vissza, és kitől a pénzem. Felháborítónak tartom, hogy a vevőt ilyen kiszolgáltatott helyzetbe hozzák.
Név és cím a szerkesztőségben
Ha érdekeset látott, hallott, mondja el nekünk! A 06 30/3511-111-es számon várjuk hívását minden hétköznap 8 és 16 óra között.