Közélet

2016.04.13. 08:00

Az e-buszok darabjáért 187 milliót adnának

Elektromos buszokat vásárolna 4,5 milliárdért a pécsi önkormányzat. A pénz még nincs meg, de az már eldőlt, ki szállíthatja le a járműveket.

Babos Attila (Dunántúli Napló)

Huszonnégy elektromos buszt vásárolhat több mint 3,5 milliárd forint plusz áfáért a pécsi önkormányzat, ha sikerül a járművek megvásárlásához szükséges forrást előteremteni, értesült lapunk.

A napokban nem csak lezárták az e-buszok beszerzéséről szóló közbeszerzést, hanem nyertest is hirdettek. Mivel a pénzügyi és gazdasági bizottság tagjai erről zárt ülésen döntöttek, a vita részleteiről nem tudunk beszámolni. A határozat szerint az új, alacsonypadlós, kizárólag elektromos hajtással rendelkező, midi és szóló autóbuszok beszerzését célzó közbeszerzési eljárás a budapesti MABI-BUS Kft. nyerte. Ők nyolc tizenkilenc üléses midi buszt szállíthatnak le nettó 1 milliárd 164 millió forintért. Emellett négy, másik típusú, de szintén 19 üléses elektromos midi autóbuszt nettó 582 millióért, illetve tizenkét darab, huszonhat üléses szóló e-buszt, mindösszesen nettó 1 milliárd 789 millióért.

Vagyis a 24 buszért (vagy harmincért, mert a szerződés plusz 25 százalékot is rögzít esetlegesen) a pécsi önkormányzat valamivel több mint nettó 3,5 milliárd, azaz majdnem bruttó 4,5 milliárd forintot fizetne ki.

A szükséges forrást az uniós Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) fenntartható városi közlekedésfejlesztésre szóló pályázatán nyernék meg. A pályázatot ezt követően nyújtják be, ezért írtak ki feltételes közbeszerzést, ami szerint ha mégsem nyer a város a pályázaton, nem kell megvásárolni a buszokat.

Nyílt eljárás volt

Nyílt közbeszerzést írtak ki, az eljárásra Európa összes országából jelentkezhettek buszgyártók, de természetesen csak egy nyertesük van, és az magyar gyártó, csak ők tettek ajánlatot, válaszolta kérdésünkre Girán János. Pécs alpolgármestere hozzátette: a teljes összeget, ha több ütemben is, de uniós pályázatokból szeretnék lehívni, akár helyi (TOP), akár országos (IKOP) forrásokból. A szerződéskötés előtt állnak, teljesítés a későbbiekben, a forrás rendelkezésre állásakor várható.

A megyeszékhely jó terep lehet az új járműveknek

Az e-buszok közlekedtetésének Pécs megfelelő helyszínt biztosíthat, hiszen a nyomatékos motorokra szükség van az emelkedőkön és a fékezési energia is könnyebben nyerhető vissza (így is töltve az akkumulátorokat), ha az ilyen járművek rendszeresen és huzamosan közlekednek lejtőkön is – közölte érdeklődésünkre Roflics Gergő, a Pécs és Térsége Közösségi Közlekedéséért Egyesület alelnöke.

Kiemelte: ugyan az akkumulátorok sokat javultak, de még mindig kérdés, mikor lesz egy tisztán elektromos meghajtású autóbusz reális alternatívája a mai belső égésű motorral vagy hibrid hajtással szerelt járműveknek. Szerinte amennyiben a városi közlekedésben szükséges napi távolságot egy feltöltéssel, illetve kellően rövid utántöltésekkel biztosítani lehet úgy, hogy az akkumulátorok szinte észrevehetetlen helyet foglalnak az utastérben, az ilyen járművek hamar kiszoríthatják mai társaikat, hiszen megújuló energiából fedezve a töltésigényt az üzemanyag költség gyakorlatilag lenullázható.

Miért ezeket?

Miért éppen e-buszok? Girán János azt mondta, három éven keresztül vizsgálták az elektromos, illetve a gázüzemű autóbuszok forgalomba állításának lehetőségét. A városi adottságok szerint a szakmai, műszaki döntéshozók az e-buszok mellett tették le voksukat, mert üzemeltetésük és javításuk is kedvezőbb pécsi viszonylatban. Az e-buszokhoz töltőállomások is kellenek majd, erre is rákérdeztünk. Megtudtuk, hogy azok ügyében is pályázati, fejlesztési forrásokból tervezik a megvalósítást.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!