2015.02.20. 17:42
M6: úgy tűnik, nem duma a hosszabbítás
Novemberig kell elkészülnie a megbízást elnyert cégnek az M6-os sztráda folytatásaként megépülő Bóly és Ivándárda közötti autóút megvalósíthatósági tanulmányával.
A jelek szerint a 2018-ig szóló, alaposan megrostált útfejlesztési program egyetlen megmaradt, komolyabb baranyai eleme, a Bóly és az országhatár között épülő autóút tényleg megvalósulhat. Az előkészületek előrehaladását firtató kérdéseinkre ugyan a szaktárcától nem kaptunk választ, a közbeszerzési értesítő (nem éppen olvasmányos) oldalait böngészve ellenben kiderült, hogy az építkezés megkezdéséhez szükséges dokumentumok elkészítésére kiírt pályázat eredményes volt, a megbízást elnyerő cégnek novemberig le kell szállítania a megvalósíthatósági tanulmányt, az előzetes régészeti feltárásra vonatkozó terveket és a környezeti hatástanulmányt.
Ezt követően az erre épülő további engedélyek megszerzése szakértők szerint legfeljebb egy évet vehetnek igénybe. Ennek alapján a tényleges munkálatok 2017 tavaszán megkezdődhetnek. A költségek döntő részét uniós forrásból kívánja fedezni az állam. Azt egyelőre nem tudni, mennyibe fog kerülni a húsz és fél kilométeres szakasz, korábbi becslések alapján 40 és 70 milliárd közötti összegre rúghat majd a számla. Mivel rövid szakaszról van szó, maga az építkezés egy év alatt befejeződhet – vagyis elvben tartható a 2018-as határidő.
---------------------------------------------------------------------------
Szavazzon a középső hasábban! Ön szerint növekszik-e a forgalom, ha továbbépül az M6-os autóútként?
---------------------------------------------------------------------------
Száztízzel délre
A tervek szerint az új szakaszra Bóly után Nagynyárádnál lehetne fel- és lehajtani, és Ivándárda közelében, a határállomás közelében szintén, de ott pihenőhely és benzinkút is épülne.
Az autóút három sáv szélességben épül, vagyis sokkal könnyebben autópályává fejleszthető. Az autóutakon száztízzel lehet hajtani, és nincsenek rajta szintbeli kereszteződések.
Ők is visszavettek
Horvát lapinformációk szerint még nem hivatalosan, de már eldőlt, hogy a horvátok is autópálya helyett autóutat építenek Eszék és Pélmonostor, valamint a magyar határ, Ivándárda között. Ennek hátterében ugyancsak gazdasági megfontolások állnak, valamint az, hogy bizonytalannak tűnik a Budapest-Eszék-Szarajevó-Ploce között tervezett autópálya bosznia-hercegovinai szakaszának megépítése.
Kinek lehet jó?
Az eddigi tanulságok miatt csínján kell bánni a várható „kitörési pontok” taglalásával, de feltételezhető, hogy azok a települések, ahol fel- és lehajtók épülnek, felértékelődnek a befektetők szemében.
Mivel az udvari átkelőhely jelentősége csökken, a Mohács környéki utakról átterelődhet a forgalom az új szakaszra, azzal pedig önmagában is növekedhet a M6/M60 kihasználtsága, hogy eléri a határt.