Közélet

2015.01.14. 19:20

Milliárdokat bukhat Pécs a buszfoglalás miatt?

A résztulajdonos Mecsekbusz Kft. most a helyi közlekedési cégbe betett pénzt követeli.

Babos A. (Dunántúli Napló)

Négy és fél milliárdos kártérítési per elébe néz a pécsi önkormányzat az immár felszámolás alatt lévő Pécsi Közlekedési Zrt. kisebbségi tulajdonosa, a Mecsekbusz Kft. 2011-es erőszakos kipenderítése miatt. Márpedig ez – ha a pert elbukják –, akár a város csődjét is jelentheti, hisz Pécs éves költségvetése 41 milliárd, írta meg a Figyelő.

Kerestük a pécsi önkormányzatot, de nem kaptunk tőlük választ, ugyanakkor Csizi Péter volt alpolgármester, ma országgyűlési képviselő azt nyilatkozta a lapnak, hogy „nem jár a pénz, pereskedünk”.

A Figyelő Megay Róbert, a Mecsekbusz Kft. képviselőjének nyilatkozatát közölve azt írta, kártérítés címén a Mecsekbusz eredetileg 3,1 milliárdot és annak kamatait kérte a Pécs Holdingtól, az idő teltével a követelés ma már összesen 4,5 milliárdra rúg. Majd emlékeztettek arra, hogy a Mecsekbusz kiebrudalásához hasonló volt a két évvel korábbi Vízmű-einstand, ami után hárommilliárdos kártérítést kapott a Suez.

A Mecsekbusz 2008-ban szállt be a pécsi helyi közlekedésbe, részvényvásárlással és egymilliárdos tőkeemeléssel együtt 1,562 milliárdot költöttek.

Dr. Megay Györgyi, a Mecsekbusz jogi képviselője azt mondta megkeresésünkre, hogy a tavalyi, 3,1 milliárdról (plusz kamatok) szóló, a Holdingnak küldött fizetési felszólításban más cégek, mint például a PK Bustech követelései is szerepeltek. Azóta újabb felszólítást küldtek, csupán a Mecsekbusz nevében, a 2009-ig befektetett 1,5 milliárdot és kamatait visszakövetelve. A vitás kérdést ők választott bíróság elé viszik, a többi cég rendes úton perelhet. Azt is elmondta, hogy a városvezetéssel 2012-ben megegyeztek, akkor valamivel több mint 700 milliós kártalanítást kértek, de a város megszegte az egyezséget.

A tegnapi kérdéseinkre most kaptunk választ a pécsi Kabinetirodától, amit változtatás nélkül közöljük.

"Kérdésükre a következő választ tudja adni a Kabinetiroda (megjegyezve, hogy a Figyelőben megjelent Mecsekbuszos “PR-cikk” nemcsak egyoldalú, de hemzseg a tárgyi tévedesektől és csúsztatásoktól is):
 
A tények

1. A szocialista városvezetések idején csődközelbe került a pécsi tömegközlekedés, attól kellett tartani, hogy teljesen leállnak a buszok
2. A Mecsekbusz Kft. (amely zavaros tulajdonosi viszonyokkal, off-shore háttérrel rendelkezik), a PK Zrt. vezérigazgatójának hathatós közreműködésével egy 2,3 milliárdos kézzel írt számlán elpasszolta a város összes autóbuszát, majd ezt visszabéreltették a várossal darabonként 1,2 millió forintért
3. Ezen gyanús ügyletek miatt az adóhatóság 1,7 milliárd forintra büntette a városi céget, hiába semmisítette meg a bíróság a buszok kiszervezésére vonatkozó szerződést
4. Ezen gyanús ügyletek miatt van most is folyamatban az a büntetőper, amelyben - egyelőre - csak Keczer László ül a vádlottak padján 6,8 milliárdos károkozás és hűtlen kezelés kísérlete miatt
5. Miután a város kiebrudalta ezt a társaságot: 2,5 év alatt sikerült jelentős részben megújítani a buszparkot, amely buszok már 100%-ban a város tulajdonában vannak - azokat nem veheti el senki; sikerült olcsóbbá, hatékonyabbá, kényelmesebbé és gyorsabbá tenni a közösségi közlekedést a fonodó menetrend bevezetésével és sikerült interaktív utastájékoztató rendszert bevezetni a járatokon, miközben a város kiépítette a saját javító- és szervízbázisát
6. Ma már nincs járatkimaradás, pontosak és gyorsak a buszok.
7. Idén is folytatjuk a Buszcsere Programot, mert az a célunk, hogy minél gyorsabban megújítsuk a teljes pécsi buszparkot
8. Minden más csak spekuláció, játék a számokkal és jogi csűrés-csavarás.

Fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy a lapunknak a Mecsekbusz Kft. részéről szerdán jogi képviselőként, majd csütörtökön ügyvezetőként nyilatkozó dr. Megay Györgyi, illetve Megay Róbert, azt követően kerültek kapcsolatba a Mecsekbusszal, hogy a cég éléről távozott (vagy eltávolították) a korábbi ügyvezető igazgatót, Jahn Pétert. Vagyis nekik személy szerint – legalábbis a tudomásunk szerint – nem volt közük sem a buszok kiszervezéséhez, sem ahhoz, hogy a Hungarian Bus Zrt. cégeként a Mecsekbusz Kft. megjelent Pécsett, és külső, kisebbségi szakmai befektetőként beszállt a helyi közösségi közlekedés működtetésébe.

Megay Róbert a városháza válaszával kapcsolatosan azt is megjegyezte, hogy a Keczer László ellen indult büntetőperből az világosan kiderült, hogy a város vezetői, illetve Páva Zsolt későbbi polgármester is tudott a buszok kiszervezéséről, illetve arról, hogy ez miért történt, és miért olyan összeggel bérelte vissza a város a buszokat. Valamint elmondta azt is, hogy sem a cég ellen, sem a Mecsekbusz korábbi és későbbo vezetői közül senki ellen nem indult peres eljárás, sőt éppen a Keczer-perben mondták ki azt, hogy a cég képviselői a pécsi ügyek tekintetében minden esetben úgy jártak el, ahogyan az elvárható volt az adott szituációban.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!