2023.09.10. 20:15
Egy tanárnő, aki hatalmas pofonokat osztogat
Jó két hete nézhető a Netflixen a Ki az az Erin Carter? krimisorozat, mely pillanatok alatt több mint félszáz országban lett a streamingszolgáltató legnézettebb sorozata.
Fotó: Stock-Asso
Pedig rendkívül semmitmondó, abszolút nem figyelemfelkeltő címe van, és a műfaja sem könnyen behatárolható. Valahol a társadalmi dráma és az ügynökös akciófilmek között mozog, meglehetősen váratlan átmenetekkel. Engem például a Dream Theater zenéjére emlékeztet, amelyben a Pink Floyd lírai futamai és a heavy metál keveredik hasonlóképpen.
A filmet a kritikusok igen rosszul fogadták – persze ebben közrejátszott az is, hogy az akciójelenetek olykor valóban nagyon amatőr szintűre sikeredtek, és rengeteg a logikátlan szál, a hulla viszont okkal, ok nélkül de egyre több. És valahogy ezekről a járulékos emberi veszteségekről a társadalmi rendfenntartás egyáltalán nem vesz tudomást. S valljuk be, az a drámai vonal sem túl idegborzoló, hogy főszereplőnk, az egykor Angliában ténykedő beépített ügynök hogy állja meg a helyét Barcelonában kisegítő tanárként. A történet mégis működik, berántja és viszi előre a nézőt.
Úgy gondolom, az lehetett a szándék ezzel a kettősséggel a műfajt illetően, hogy rádöbbenjünk, a a középpolgári osztály emberi sorsai között ott rejtőzhetnek hasonló akcióhősök, ám a hétköznapi életben már korántsem olyan egyszerű elboldogulni a napi teendőkkel, mint leszámolni rákészülten a profi bűnözőkből álló bandákkal. Továbbá, hogy a társadalmi drámák kedvelői vegyék észre, az akciófilmek is lehetnek elgondolkodtatóan nézhetők, és fordítva. Ezzel szemben az a valóság, hogy a feleségem akciófilm-ellenes, az első rész után pedig azonnal kiszállt a folytatásból. Én viszont szeretem ezt is, azt is, ám úgy érzem, egy fölöslegesen összekevert műfajkatyvaszt kaptam.
A Ki az az Erin Carter? legnagyobb erénye az, hogy nem túlozza el az akciójelenetekben a főhős rendkívüli harci tudományát – ki nem állhatom például az olyan klasszikus pillanatokat, amikor az ellenség körbe felsorakozik, és egyesével odatartja az arcát, hogy a kungfusztár beledöngölje a padlóba. Valószerűek a küzdelmek, és persze az is sokat hoz a nézettségben, hogy a pofonokat osztó főszereplő egy törékeny latinos hölgy, aki morálisan mindig a jó oldalról osztogatja az ütéseket. Viszont az adok-kapokban időnként nagyon eltolódnak a súlypontok, nem mindig érvényesül a logika szerinti erőfölény és elcsúsznak a bosszúállás pillanatai.
Mondjuk a filmkezdet az ütős, egy bolti vásárlás során a gyermekével nézelődő anya belekeveredik egy fegyveres rablásba és elintézi az egyik bűnözőt. S ez megadja az alaphangot, valamint annak ígéretét, hogy a lassan csordogáló polgári élet képsoraiban időnként újabb és újabb kemény események következnek. Aztán felfejlik a múlt, és egyre sodróbb, akciódúsabb a történet. Ám azt igen nehéz logikusan megemészteni, hogy makulátlan hősünkről kiderül, hogy ő nyúlta le a nagy bankrablás zsákmányát, azét a bizonyos ügyét, amelyben beépített ügynökként ténykedett. Azt pedig még kevésbé, hogy az angliai rablást éppen az a spanyol férfi pénzelte, akivel a Földkerekségen teljesen véletlenül kiválasztott új lakhelyén, Spanyolországban eghészen más módon összeakadt.
A konklúzió: egy egyszer nézhető sorozat. Persze ehhez kell az is, hogy a női akcióhős Evin Ahmad kurd-svéd színésznő hitelesen alakítja a kisegítő tanárnőt és az iskolai környezetben az anyaként gyermekének boldogulását segítő anyát éppúgy, mint amikor a távol-keleti harcművészetek használatáról kell számot adni, vagy a leggyorsabban előrántani a fegyvert. Mindemellett a műfajok keverése nagyon nem jött be. A társadalmi drámai rész sekélyes maradt, az akció részekkel pedig úgy voltam, mint az olyan kalandregényekkel, amibel sok a környezeti leírás, meg a személyi motívációkat taglaló filozófikus gondolat. Szóval lapoztam előre oda, ahol párbeszédes rész következik.
És még egy apróság. A Netflix több helyen is 8 epizóddal hirdeti az első évadot, de valójában a hetedik résszel befejeződik - bár ezt kifejezetten az előnyére írnám. Viszont a film lezárása nyitva hagy egy ajtót a folytatásra, sőt, szinte kényszerhelyzetbe állítja a főhőst. Nos, ez a sztori társadalmi vetületét nézve kifejezetten öngól. Ugyanis azt kérdőjelezi meg, hogy a főszereplő valóban a gyerekéért küzdő anyaként ténykedett minden helyzetben.
Ki az az Erin Carter?
angol krimisorozat
Netflix 2023. augusztus 24-től