2022.11.02. 07:00
Dévényi Ildikó rendez, közben Karádyt és Domján Editet is megidézi
Országszerte óriási siker a pécsi „Karády” színi előadás, Dévényi Ildikó első rendezése. A darab nem hétköznapi módon jött létre, de már túl van a 40. bemutatón, állandó műsorra került a Harmadik Színházban és készül a folytatás is az alkotó és előadó triótól: az új játék Domján Edit színésznőről szól.
Fotó: Laufer László
– Hogy született ez az első rendezés?
– A legyetek jók, ha tudtok színmű gyerekszereplőit tanítottam be a Nevelési Központban és igen jóba lettem a szülőkkel. Játszott benne három ikerlány is, akiknek az édesanyja, Lukács Melinda sokáig kapacitált, hogy csináljunk együtt egy Karády-darabot. Tudtam, hogy gyönyörűen énekel, mégsem mertem rögtön belevágni, aztán csak elkértem tőle a szövegkönyvet. Hozzátenném, mindent mi találtunk ki, a jelmeztől a díszleteken át a fény- és hangtechnikáig, s ebben nagy segítségünkre volt a mindenes asszisztensünk, Omódi Marianna is. Lukács Melinda egyébként nyolc dalt is elénekel a Karádyban, és minden alkalommal Tóth Gábor zongoraművész a kísérője. Melinda korábban modell volt, reklámfilmekben, filmsorozatokban gyakran szerepelt és a komlói Súgólyuk Színház tagjaként belekóstolt a színészmesterségbe is. A darabot pedig a fővárosi színházi életben dramaturgként és színjátékíróként is befutott Pivarnyik Anikótól kapta, aki gyakorlatilag nekik írta ezt a művét.
– Könnyen ment a közös munka?
– Először is a szövegkönyv csaknem felét kihúztam, átalakítottam. Aztán mondatról mondatra haladtunk előre a hangsúlyokban, az értelmezésben. Szerencsére az írótól és a játszótárs Melindától is maximális felhatalmazásom volt erre. Két hónap után pedig megjött a csillogás is a játék örömétől. Mindemellett nekem ez a színpadi életbenmaradásomról is szólt.
– Mióta és hol megy a Karády?
– Mánfától Budapesten, vagy Fóton át Záhonyig mindenfelé elvisszük. Két éve kezdődött, eddig negyven előadásunk volt, és most a Pécsi Harmadik Színház is befogadta a játékot, november 15-től minden hónapban lesz egy előadásunk a kamarateremben. Tulajdonképpen szájról szájra terjed a hírünk, egymásnak ajánlanak bennünket az országban a polgármesterek. Mikor aztán megnézte az írónő, annyira megtetszett neki, hogy rögtön hozzákezdett egy új műnek a számunkra. Ennek az a címe, hogy Beszélj! és Domján Edit életéről szól (a halálának most jön az 50. évfordulója), november 11-én pedig Dunaújvárosban lesz a premiere.
– Miként válnak kétszereplősé ezek a tulajdonképpen monodrámák?
– Karádyként Melinda énekel, ugyanakkor színre lép a személyemben Mohácsi Ilona is, aki ötven éven át kitartó társa volt a művésznőnek, bár erről kevesen tudnak. Tudni kell azt is, hogy Karádynak igen nehéz sorsa volt, ám mindent emelt fővel, tisztességgel viselt, s ennek is igyekszünk hangot adni. Domján Editet ugyancsak Melinda alakítja majd, én pedig azt az énjét mutatom be, akivé akkor vált volna, ha nem hal meg. S megjegyezném, hogy a mi megközelítésünkben Szécsi Pálnak sokkal kisebb a szerepe, mint Kaló Flórián színművésznek, aki 15 éven át volt Domján Edit férje.