2021.11.01. 07:00
A virtuális térben is segít a kreatív matektanár
Pánczél Róbert neve ismerősen csenghet a pécsieknek. A kreatív matematikatanár több kollégájával együtt a távoktatás idején kezdett el aktívan részt venni az internetező diákok életében.
– A RemX sikeresnek bizonyult. Folytatják a munkát?
– Még a járvány idején kezdtük el kidolgozni a Leőweyben és a Nagy Lajosban dolgozó kollégáimmal az egész középiskolai matematika-tananyagot tízperces, közérthető videók formájában. Ez a középszintű érettségire való felkészülést teszi lehetővé. Elméleti és gyakorlati magyarázatokkal is szolgálunk. Célunk, hogy az emelt szintű matematikaérettségire is elkészítsük az otthoni tanuláshoz szükséges anyagokat, valamint hasznos lenne a hatodik és nyolcadik osztályosok számára felvételi előkészítő céllal is készíteni videókat.
– A jelenléti oktatás idején is szükség lehet az online tananyagokra?
– Természetesen! Nemcsak a jelenlét kiváltására alkalmas, hanem azzal való ötvözésre is. Komoly igény van a természettudományos tárgyak esetében a magyarázatra, emellett tanárhiánnyal is küzdünk. Jelenléti oktatás esetén a betegségükből otthon lábadozó vagy vizsgára készülő diákoknak is segítség lehet.
– Milyen előnyeit látja az oktatóvideóknak?
– Bármikor visszanézhetők, leállíthatók, visszatekerhetők. A RemX matek YouTube-csatorna videói továbbra is teljesen ingyenesek, így az anyagi nehézségekkel küzdő családok gyerekeinek felzárkóztatásában is segítséget jelenthetnek.
– Nem hiányzik az interaktivitás?
– Az előre leforgatott videók esetében a kommentekben tudnak kérdezni a diákok, illetve írhatnak összetettebb kérdést is, s mi ezekre reagálva is tudunk videót készíteni. A járványhelyzet során szerzett online tapasztalatokat érdemes lenne beépíteni az oktatásba.
– Nemrég részt vett egy országos versenyen, mesélne erről?
– A FameLab egy nemzetközi tudománykommunikációs vetélkedő, a hazai fordulót a Magyar Tudományos Akadémia szervezte. A feladat egy háromperces, frappáns, a 21. század közönsége számára is izgalmas előadás tartása volt. Egy diákom beszélt rá, hogy induljak. Az első fordulóban videót kellett beküldeni, majd egy táborban vettünk részt a döntőre való készülés ideje alatt – én Zénón paradoxonjairól beszéltem. Rengeteg tehetséges, modern, fiatal tudós gyűlt össze, sokat tanultam tőlük. Ez is megerősítette bennem, hogy tanárként muszáj folyamatosan fejlődnünk és haladnunk a korral, hiszen csak így tudjuk megszólítani az újabb generációkat.
Társadalmi célokat is kitűzött
Pánczél Róbert 1974-ben született Komlón, Pécsen és Szegeden tanult. Informatikai mérnök, illetve matematika-fizika szakos tanár, a pécsi Nagy Lajos Gimnáziumban oktat. Felesége magyartanár, három gyermeket nevelnek. Óriási lehetőséget lát az online oktatásban, mely a társadalmi felzárkóztatás fontos eszköze is lehet. A belső motivációt tartja pályája során a legfontosabbnak. Úgy véli, ha ez megvan, akkor válhat valaki kiemelkedővé abban, amit csinál. Így a külső elismerések is könnyebben érkeznek majd – szemben azzal a felfogással, mely a külső megerősítésekre helyezi a hangsúlyt.