2021.10.11. 14:00
Nagy ováció fogadta a magyar musical nagyszínházi premierjét (képek)
Drámai katarzis és tapsvihar zárta a Pécsi Nemzeti Színház idei második nagyszínházi premierjét, a Valahol Európában című musicalt. Hosszasan, meghatottan, mégis örömmel telve ünnepelte a szereplőket a közönség a szombat esti előadás után.
Forrás: PNSZ
Fotó: Kortvelyesi
A reflektorok felvillantak, a szereplők meghajoltak, de a közönség és a színészek is hosszú percekig még az utolsó jelenet hatása alatt voltak – Éva (Györfi Anna) záródala mesterien egyesítette a drámai érzelmek kifejező erejét a hang tisztaságával.
A Valahol Európában teljes egészében magyar produkció. Radványi Géza azonos című filmje alapján Dés László zenéjével és Nemes István dalszövegével készült belőle musical, mely évtizedek óta az egyik legnépszerűbb zenés színházi darab hazánkban. A második világháborút idéző, ám korszaktól függetlenül időszerű történet a háború elembertelenítő borzalmait vázolja fel, rávilágítva, milyen személyes tragédiákhoz vezethetnek a sokszor nemes ideológiák álruhájába bújtatott gyűlölethadjáratok. Megmutatja, egyedül a törődés, egymás önzetlen segítése és a szellemi-lelki szabadság lehet gyógyír az embert próbáló helyzetekben.
A musical közkedveltsége, s a darab közel húsz évvel ezelőtt ugyanitt bemutatott, óriási sikerű elődje magasra tette a lécet Vidákovics Szláven számára, a rendező azonban ezt magasan megugrotta, s a lehető legméltóbb módon állította színpadra a népszerű klasszikust. Az előadás dinamikus, kifejező és feszes. Nézőként úgy érezhetjük, minden mondat, mozdulat és dallam a helyén van, a produkció mentes minden felesleges sallangtól.
Az első pillanattól kezdve óriási energiák mozognak a színpadon. A látottak még a musical műfajáért kevésbé rajongó nézőket is képesek lehetnek meggyőzni, a zenés színház nem jelent egyet valamiféle rózsaszín ködös, nosztalgiázó mesevilággal, hanem rendkívüli drámaiság, erő, mondanivaló és aktualitás jellemezheti – erre kiváló példa a Valahol Európában, mely az érzelmek széles skáláján kalauzolja el a nézőket.
Érezhető a jól összeszokott, 150 fős csapat rengeteg munkája, a színészek hiteles és magával ragadó alakítása. A gyerekszereplők korukat meghazudtoló rutinossága és a zenekar remeklése mellett kiemelendő a koreográfia, mely letisztult, a történetvezetéshez illeszkedő és harmonikus mozdulatokkal teszi még inkább élővé a színpadképet – a szereplők kiválóan helytállnak a mozgás terén is. A díszlet és a jelmezek egyszerűen, érzékletesen gazdagítják az előadást, megidézve a cselekmény világát.
A Valahol Európában a gyerekek bevonásával a fiatal generációkhoz is kiemelten szól. Simon Péter (Stenczer Béla) művészet- és emberszeretetén, önzetlenségén, bibliai bölcsességein, Hosszú (Takaró Kristóf) és Éva (Györfi Anna) küzdelmek árán is felvállalt gondoskodásán keresztül hirdeti az örök érvényű emberi értékeket, melyeket a háború megcsorbíthat, ám elpusztítani sohasem fog. A darab, mint egy óda az emberséghez, egyben a béke kiáltása is a társadalmakhoz, megmutatva, milyen árat fizetünk a gyűlöletért.