2 órája
Black Friday: nálunk is kezdődik az őrület!
A hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokból ered, amely ott néhány évtizede hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete. A kifejezés 1966-ban keletkezett, használata 2009-re vált általánossá, ma pedig már Magyarországon is hódít a Black Friday, de van egy kis csavar a dologban.
Fotó: Székelyhidi Balázs
A Black Friday, Magyarországon a Fekete Péntek, minden évben november végén megrendezendő akcióhullám, amelyben a résztvevő üzletek akár 40-70 százalékos kedvezménnyel értékesítik a termékeiket, papíron. Évről évre egyre több bolt és webáruház csatlakozik a "Vásárlás Ünnepéhez", és egyre jellemzőbben nem csak egy napig, hanem egész héten, vagy akár egész hónapban tartanak a kedvezmények.
A Black Friday eredetére több teória létezik, az egyik legismertebb magyarázat szerint a Black Friday eredetileg egy könyveléssel kapcsolatos fogalomként került a köztudatba. A könyvelők ugyanis a cég könyvelésében használt piros tintát feketére váltják, amikor az veszteségből nyereségbe fordul.
Black Friday - Fekete Péntek
Nem csupán a magyarosított név jelenti a különbséget a Magyarországon megrendezett Black Friday, és a tengerentúli verzió között. Több helyen is látható egy egyszerű trükk, a túlárazást követő leértékelés. Például október elején feláraznak egy számítógépet (amelynek értéke alapból legyen százezer forint) kétszázezerre, majd Fekete Péntek címszóval megvásárolhatjuk egy hatalmas akciós jelzés mellett 120.000 forintért.
Kinek is éri meg igazán?
Ne legyünk álszentek, ha nem érné meg az üzleteknek, akkor nem valószínű, hogy hatalmas Black Friday akciókkal jelentkeznének minden novemberben. Ráadásul a magyar emberek azért gyanakvóak, tudjuk, hogy semmit sem adnak ingyen, így nem árt körültekintőnek lenni egy-egy hihetetlen ajánlat láttán.
A nyereséget azonban sokszor nem az anyagiakban kell keresnünk, legalábbis nem a gyors haszonszerzésben. A Black Friday, ilyen mértékű akciókkal nem feltétlen nyereséges egy üzletnek, marketing szempontból viszont befektetésként is tekinthető. Egy-egy leakciózott termék hatalmas forgalmat képes generálni egyes webáruházakban (volt olyan év, amikor több oldal le is állt, mivel olyan sokan próbálták egyszerre elérni).
Ez a forgalom pedig nem csak aznap, és nem kizárólag a kedvezményes termékekre vonatkozik, a statisztikák szerint ilyenkor az akciós termékek mellett elhelyezkedő, teljes árú termékekre is megnő a kereslet.
Nem állítjuk, hogy nem lehet belefutni ténylegesen jó ajánlatokba, a lényeg valóban azon van, hogy legyünk körültekintőek.
- Érdemes már most listázni, hogy milyen tárgyakra, utazásokra csapnánk le a Black Friday alkalmából, ezeket pedig kikeresni az interneten, lefotózni, hogy később össze tudjuk hasonlítani az árakat.
- Amennyiben már közelít a november vége, és nem készítettünk előzetesen fotókat az általunk megvenni kívánt tárgyakról, akkor vásárlás előtt mindenképpen végezzünk ár összehasonlítást az egyes oldalak között.
- Böngésszük a fórumokat, biztosan találunk az adott termékről, vagy weboldalról véleményeket, amelyek segítenek eldönteni, hogy túlárazásról van-e szó, vagy ténylegesen kedvezőbb áron kínálnak valamit.
- Tárazzunk be kuponokból, ehhez pedig az Instagram is a segítségünkre lehet. Az influenszerek hatásáról most nem kezdenénk hosszabb monológba, de annyi bizonyos, hogy ilyenkor minden cég hatványozottan a kirakatba állítja a reklámarcait, így az ő közösségi oldalaikon biztosan találhatunk "használd a Lajos30 kódot 30% kedvezményért" akciókat.
Idén hivatalosan november 29-én lesz a Fekete Péntek, nem árt tehát már most felkészülni, hogy a lehető legjobban jöjjünk ki az akcióhullámból!