2024.07.03. 17:30
Aláírták a mohácsi Duna-híd kivitelezéséről szóló szerződést
Orbán Viktor már június elején megüzente a hídépítőknek, hogy lehet tovább délre menni a Dunán. Most nagyon úgy tűnik, immáron rendelkezésre áll a szükséges forrás a 21. Duna-híd kivitelezéséhez, számolt be róla a Világgazdaság.
Forrás: Magyar Építők
A legfrissebb európai közbeszerzési lapszámban ugyanis megjelent a Mohácsi Duna-híd és a kapcsolódó úthálózat tájékoztató dokumentuma az eljárás eredményéről. Ebből pedig kiderült, hogy június 21-én megkötötték a szerződést.
Ez alapján tehát úgy néz ki, hogy immáron rendelkezésre áll a szükséges forrás a kivitelezéshez. Ez annyiban nem meglepetés, hogy a 20. Duna-híd, a Paksot Kalocsával összekötő Tomori Pál híd június eleji avatásán Orbán Viktor megüzente a hídépítőknek: lehet tovább délre menni a Dunán, felkészül Mohács, a következő híd ott fog megépülni.
Amint arról beszámoltunk, a közbeszerzési eljárás érvényes és eredményes volt. A Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.-től, a Strabag Építő Kft.-től és a Swietelsky Magyarország Kft.-től érkezett ajánlat.
A legolcsóbb ajánlat nyert, az pedig a Duna Aszfalté volt. A cég nettó 294,96 milliárd forintért vállalja az új mohácsi Duna-híd és a kapcsolódó feladatok kivitelezését, a Strabag nettó 309,96 milliárd forintos, a Swietelsky pedig nettó 316,028 milliárd forintos árat jelölt meg.
Miután az ajánlatkérő az ajánlatokat a legjobb ár-érték arány szempontja szerint rangsorolta, ennek megfelelően alakultak a súlyszámmal szorzott értékelési pontszámok is: a Duna Aszfalt 1000, a Strabag 966,4, a Swietelsky pedig 953,1 pontot kapott.
A nettó 294,96 milliárdos összeg bár példátlanul magas, ennyibe még egyetlen híd sem került (a kalocsai Duna-híd például, amelynek nyáron esedékes az átadása 92 milliárdból épült), még így is kedvezőbb a várakozásokhoz képest. Lázár János építési és közlekedési miniszter korábban, hogy 300-320 milliárd forintból épül majd meg a mohácsi.
A nyertesnek összesen ötven hónapja van a beruházás megvalósítására. A kiírás szerint az építkezést három szakaszra határolták: a csatlakozó úthálózat kialakítása a szigeti oldalon, illetve a városi oldalon, valamint maga a híd megépítése.
A munkák mindenütt lényegében egyszerre kezdődnek meg, a teljes befejezésre pedig a szerződés aláírásától számított ötven hónapja lesz a megbízást elnyerő cégnek.
Az 57-es főút M6-os autópályától Mohácsig, az újvárosi körforgalomig vezető szakaszát kétszer kétsávos úttá alakítják át, erre azonban mindössze 21 hónapja lesz a kivitelezőnek, azért, hogy így a mohácsi csata ötszázadik évfordulójára, 2026-ra már befejeződjön az építkezés a csatatér északi peremén, s munkagépek, forgalmi korlátozások ne zavarják a közlekedést, a méltó emlékezését.
Itt tehát a jelenlegi 2x1 sávos 57-es utat 2x2 sávos, osztott pályás főúttá építik át az említett újvárosi körforgalomtól az M6 autópályáig, arra le- illetve felhajtani kétsávos turbó körforgalomban lehet majd.
Mohács határától a hídig az építkezés befejezéséig szintén kétszer kétsávos út épül 2,7 kilométer hosszan a meglevő önkormányzati út nyomvonalán, annak elbontása után.
A szakaszon egy közút és iparvágányok felett futó két híd is épül, valamint egy kerékpáros aluljáró is a projekt része.
A Duna felett két ártéri és egy mederhíd készül, összesen 756 méter hosszúságban, szintén 2x2 sávos, osztott pályás útként épül, kerékpárút átvezetéssel.
A szigeti oldalon, Csátalja közelében az 51-es főúttól induló új, csaknem 20 km-es, 2x1 sávos utat építenek (amely a későbbiekben 2x2 sávos autóúttá fejleszthető) Újmohácsig. Ehhez az 51-es út kiinduló pontjában és Sárhát közelében körforgalmat is kialakítanak, míg Újmohácsnál csomópont készül 2x2 sávos, osztott pályás kialakítással.