Világháló

2024.06.22. 17:30

Az álwebáruházak miatt sokasodnak a vásárlói panaszok

Az internetes vásárlások miatti panaszok voltak a leggyakoribbak az elmúlt évben Baranyában - egyre több álwebáruház működik a világhálón, derül ki a Baranya Vármegyei Fogyasztóvédelmi Egyesület tavalyi évének munkáját összefoglaló beszámolóból.

Wald Kata

Fotó: Mártonfai Dénes

A tavalyi év során a fogyasztók legkülönbözőbb esetekben - például hibás teljesítés, kellékszavatosság, jótállás, interneten történt vásárlás - kértek tanácsot ügyeik intézéséhez, illetve közüzemi szolgáltatás területén jelentkező vitás üggyel, javító-karbantartó munkával, idegenforgalommal, megtévesztő tájékoztatással, stb. kapcsolatban keresték meg a Baranya Vármegyei Fogyasztóvédelmi Egyesületet, derül ki a szervezet tavalyi évi munkáját összegző beszámolójából. 

Baranya vármegye 68 településéről, valamint a vármegyén kívüli 23 településről fordultak fogyasztók az egyesülethez tanácsért különböző ügyekben. A legtöbben telefonon kértek segítséget, útmutatást ügyeik intézéséhez. 

Leggyakrabban az internetes vásárlások miatt panaszkodtak az egyesületet megkeresők - a szakemberek tapasztalatai szerint nagyon sok álwebáruház működik a világhálón, amelyek nem felelnek meg a webáruházakra vonatkozó magyarországi-, vagy európai uniós jogszabályban meghatározott követelményeknek. 

- Az ilyen oldalon történő vásárlás esetén a későbbi fogyasztói panaszok szinte minden esetben megválaszolatlanul maradnak. A károsultak gyakran a rendőrségen tesznek bejelentést, mert az eladó ismeretlen

 - részletezte az egyesület. 

A beszámoló szerint tipikus hiba, hogy az interneten bemutatott termék különlegessége „rabul” ejti a fogyasztót, és nem győződik meg az eladó vállalkozás kilétéről, hollétéről. Ha ezek után a termék nem megfelelő, csak akkor kezdenek az eladó után kutakodni, és rendszerint az derül ki, hogy az egy ázsiai vállalkozás, amelyik ha önként nem partner a vita rendezésében, akkor sajnos a fogyasztó nem tudja érvényesíteni igényét. Általában ezekben az esetekben előre fizetést kötnek ki, de nem sokkal jobb a helyzet akkor sem, ha futárszolgálat hozza a csomagot. A vevő fizet, majd a futár távozása után a kibontás alkalmával győződhet meg arról, hogy mit kapott. Ezekben az esetekben, ha ismert is a cím, ahova a vevő elállás esetén visszaküldheti a terméket, a szállítás költsége fogja elriasztani őt elállási jogának gyakorlásától. Ugyanis a cím rendre külföldi, leginkább ázsiai, ahova a szállítási költség sokszor a rendelt termék árának többszöröse. 

Tekintettel a panaszok magas számára,  a Baranya Vármegyei Fogyasztóvédelmi Egyesület továbbra is fontos és kiemelt feladatának tekinti a fogyasztók tájékoztatását ebben a témában.  

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!