2019.06.15. 20:00
Több szolgáltató is fizetőssé tenné az elektromos autók töltését
Több szolgáltató jelentette be, hogy fizetőssé teszi az elektromosautó-töltő állomásait. A Mol-benzinkutakon tavaly augusztus 1-jétől vált fizetőssé az elektromosautó-töltés, az E.ON is erre utaló bejelentést tett az év elején.
Május végétől Budapesten az Elmű-ÉMÁSZ elindította az új digitális direkt fizetési megoldásának tesztüzemét, egy hónapig 10 Ft/kWh egységáron tölthetik fel járművüket az e-autósok, a próbaidőszak után viszont 99 Ft/kWh-t kell fizetnie a köztéri töltésért az elektromos autó tulajdonosainak, amennyiben ezeket a töltőoszlopokat választják.
Ezzel egy 30 kWh-s akkumulátorral szerelt gépjármű teljes feltöltése 2970 Ft lesz, amellyel egy átlagos kompakt kategóriás elektromos gépjármű 180-200 kilométert tud megtenni városi-elővárosi környezetben. Összehasonlításként érdemes azonban kiszámolni, hogy egy átlagos, modern, kis köbcentis benzines vagy dízeles autó, amely hasonló körülmények között 100 kilométeren átlagosan öt litert fogyaszt – ugyan környezetszennyezőbb –, 200 kilométerre vetített költsége négyezer forint a 400 Ft/l-es átlag-üzemanyagár mellett, tehát alig lesz olcsóbb az „üzemanyagköltségük” az elektromos autóknak. Számítások szerint otthon egyébként körülbelül 40 Ft/kWh áron tudjuk tölteni az elektromos autónk akkumulátorát.
Ha a folyamat elindul, és a szolgáltatók fizetőssé teszik a köztéri töltőállomásaikat, akkor – azoknak, akik otthon nem tudják tölteni a járművüket – az e-autókért fizetett felár már szinte csak a kevesebb szervizdíjból és a parkolódíj árából térülhet meg. Kérdés persze, hogy autóvásárlásnál a környezettudatosság vagy a költségek a meghatározó szempontok.
Pécsen ingyenes marad a töltés
A megyei kormányhivatal adatai szerint 2017-ben 58, tavaly 71, illetve az idén eddig 57 zöld rendszámot adtak ki, ebből a legtöbbet a Pécsi Járási Hivatalban. A megyeszékhelyen hat töltőállomás található az e-Mobi Nonprofit Kft. tulajdonában és kezelésében, illetve egy (Centrum parkolónál) az önkormányzat tulajdonában és a Biokom kezelésében, de pályázati forrásból további hét töltőállomást telepít az önkormányzat a város közterületeire. A töltőállomások használata díjmentes jelenleg, és az önkormányzat tájékoztatása szerint nincs információ arról, hogy a közeljövőben fizetőssé válnának. A magántulajdonban, magánterületen lévő töltőállomások (Pécsett 4 ilyen van) általában már fizetősek vagy helypénzért használhatók.
Tévhitek az elektromos autókról
Az elektromos autókkal kapcsolatban rengeteg tévhit terjeng. Sokak szerint nem környezetkímélőbbek, csak más módon szennyeznek. Például az elhasznált akkumulátoroktól féltik a környezetet. Az akkumulátorokat akkor kell majd cserélni a járművekben, amikor már nem lesznek képesek a gyári kapacitásuk 50-60 százalékának leadására sem. Ekkor a cellák még kiválóan alkalmasak egy otthoni mininaperőmű által nappal megtermelt energia tárolására, de további újrahasznosítási alternatívák is készülnek. Sokak szerint az e-autók használhatatlanok, mert csak 100-120 kilométert lehet velük menni. Egyre nő azonban azoknak a típusoknak a száma, amelyek már 400-500 kilométert is meg tudnak tenni egy töltéssel.